Ravintolan omistajan oikeudet

Ajankohtaiset aiheet ja miten päästään loistokkaan JV -työn alkuun.

ViestiKirjoittaja LSPT » Pe Tammi 19, 2007 22:18

Saako ravintolan omistaja valita asiakkaansa? Esim. Olet ovella järjestyksenvalvojana ja henkilö tulossa sisään. Hän täysin kelvollinen mielestäsi ja olet päästämässä häntä. Ravintolan omistajalla on kuitenkin jotain henk. koht. kaunoja ja huutaa takaa, ettei saa päästää. Miten toimia ovella?
LSPT

ViestiKirjoittaja nike » Pe Tammi 19, 2007 22:26

oman käsitykseni mukaan omistaja voi asettaa ikärajan mutta ei voi kieltää jotain henkilöä pääsemästä henk.koht.kaunan perusteella mikäli ei ole aiemmin kyseisessä ravintolassa aiheuttanut vakavaa häiriötä ja vaaraa muille... onks sun kohdal käyny noin...?
nike

ViestiKirjoittaja nike » Pe Tammi 19, 2007 22:37

se viel et sä olet se joka on ovella joten sä päätät kuka pääsee ja kuka ei... se on sun harkinnan mukaa.
nike

ViestiKirjoittaja LSPT » Pe Tammi 19, 2007 22:39

Mielestäni menee niin ja niinhän pitää mennä. Sellainen tilanne on sattunut. Ei kylläkään minulle, mutta tiedän tapauksen.
LSPT

ViestiKirjoittaja nike » Pe Tammi 19, 2007 22:45

joo no... kun jv on ovella niin mitä järkeä siin olis et omistaja päättää, silloha sen pitäs ite olla ovel... mikäli vaa olis kortti jos meinaa vaikuttaa asiaan. eli ei kannata tehdä muuta ku se mitä katsoo tarpeelliseks sä ovella sä päätät ja omistaja olkoo hiljaa ja tyytyväinen et on asiakkait...
nike

ViestiKirjoittaja YV » La Tammi 20, 2007 2:20

Pitäis tuossa kaiketi hieman lakipykäliäkin noudattaa, eli ei muuta kuin kertaamaan rikoslaista syrjintäpykäliä ja sitten tietysti niitä jv:n omia toimivaltuuksia eri laeista...
YV

ViestiKirjoittaja nike » La Tammi 20, 2007 9:19

joo no onha niist lakipykäliä mut mitä mieltä ite olet...? antaisitko sä sit omistajan pompottaa siin et se päättäis kuka pääsee kuka ei...? mä nyt lähinnä ajattelin käytännölisel taval eli jos olisit ite ovella niin antaisitko omistajan päättää vai käyttäisitkö omaa harkintavaltaa...?
nike

ViestiKirjoittaja YV » La Tammi 20, 2007 15:35

nike kirjoitti:joo no onha niist lakipykäliä mut mitä mieltä ite olet...? antaisitko sä sit omistajan pompottaa siin et se päättäis kuka pääsee kuka ei...? mä nyt lähinnä ajattelin käytännölisel taval eli jos olisit ite ovella niin antaisitko omistajan päättää vai käyttäisitkö omaa harkintavaltaa...?

Mä tukeutuisin sisään päästämisen tai pääsyn eväämisen välillä puntaroidessa lakipykäliin ja tekisin päätöksen itse oman harkinnan mukaan. Onko asiakas liian päihtynyt tai muuten oletettavasti selvästi häiriöksi? Onko pääsyn evääminen muilla perustein rikoslain mukaisesti tulkittavissa syrjinnäksi? Jne.

Itsehän sä sitten sen pääsyn tai sen eväämisen toteuttavassa portaassa olet, ja siten myös käräjillä, jos laittomasti toimit. Siinä ei hirveästi auta selitellä, että: "Pomo käski rikkoa lakia..." Asian voi tietysti fiksusti ja lakikirjallisuuteen viitaten selittää myös omalle pomollekin, ettei tämä jatkossa vaatisi sinua tekemään mitään, mihin rajalliset toimivaltuutesi eivät riitä.

Tutustukaa lakeihin älkääkä vaan tehkö päätöksiä sillä perusteella, että kun aina ennenkin on tehty, tai kun kaikki kaveritkin tekevät niin tai kun pomo käskee tai kun musta vaan tuntuu siltä tai kun mähän siinä nyt oon se, joka päättää ja käskee, ja teen näin, kun kerran voin tehdä näin...
YV

Re: Ravintolan omistajan oikeudet

ViestiKirjoittaja hps » La Tammi 20, 2007 20:41

LSPT kirjoitti:Saako ravintolan omistaja valita asiakkaansa?

Asiakas ei ole se joka tulee sisään. Asiakas on se jolle anniskellaan tai myydään. Ravintolan omistaja saa koettaa vaikuttaa asiaan siinä kohdassa kun pitäisi tehdä kauppaa eli sopimuksia sen asiakkaan kanssa. Ei ovella.
hps

hmm...

ViestiKirjoittaja Masa » To Tammi 25, 2007 10:36

Jos meinaa pitempääkin olla siellä töissä niin kannattaa ehkä kuunnellakin sitä pomoakin. Ja ravintolla nimenomaa on oikeus valita asiakkaansa kunhan ei syrjitään ketään. Jos pomo sieltä huutaa että tota ei oteta, niin luulis nyt että hänellä on joku hyvä syy siihenkin. Ja vaikka ei oliskaan niin sehän ei ole enää sun vastuulla. Ja jokainen ravintola henkilökunnnastahan on oikeus evätä asiakkaan pääsyn. Toisin ainostaan järjestyksenvalvojalla on oikeus käyttää voimakeinoja. Näin minä ainkakin olen toiminut.
Masa

Re: hmm...

ViestiKirjoittaja hps » To Tammi 25, 2007 13:04

Masa kirjoitti: Ja jokainen ravintola henkilökunnnastahan on oikeus evätä asiakkaan pääsyn. Toisin ainostaan järjestyksenvalvojalla on oikeus käyttää voimakeinoja.

MARA-laissa säädetyillä ehdoilla, kyllä. Eli jos siihen on järjestyksenpidon tai liikkeen toiminta-ajatuksen vuoksi perusteltu syy. Toiminta-ajatus ilmene samasta laista: ammattimaisesti tapahtuvaa ruoan tai juoman tarjoamista yleisölle elintarvikelaissa (23/2006) tarkoitetussa elintarvikehuoneistossa nautittavaksi.
Muilla perusteilla, ei. Eli esimerkiksi se ei käy pääsyn estämiseen, että asiakkaaksi pyrkivällä on ollut suhde ravintoloitsija puolison tms kanssa.

Sitten kannattaa muistaa että vain pieni osa järjestyksenvalvojista on henkilökuntaa. Suurin osa on yrittäjäasemassa eli alihankkijoita, tai jonkin portsarifirman kautta eli alihankkijan työntekijöitä tai alihankkijan alihankkijoita. Tosin tämähän on taas määritelmäkysymys, eli mitä tarkoittaa "henkilökunta".
hps

Paluu Ajankohtaista