Raudoitus kiinniotto?

Ajankohtaiset aiheet ja miten päästään loistokkaan JV -työn alkuun.

Raudoitus kiinniotto?

ViestiKirjoittaja LSPT » Su Tammi 21, 2007 2:08

Onko henkilöä raudoitettaessa aina ilmoitettava kiinniotosta, vaikka häntä kuljetettaisiin vain ulos turvallisesti ravintolasta raudoissa, olettaen tietysti että siihen on olluyt syynsä? Säilöönpanoon ei olisi tarvetta.
LSPT

ViestiKirjoittaja Mustakyy » Su Tammi 21, 2007 5:36

Käsirautojen käyttö ei ole sama asia kuin kiinniotto, vaikka käsirautoja usein kiinniottotilanteessa käytetäänkin. Eli jos laitat henkilön rautoihin esim. poistamistilanteessa, on se periaatteessa sama asia, kuin jos kuljettaisit häntä vaikka ns. hanhenkaulaotteessa. Eli rautojen käyttö on voimakeino siinä missä muutkin voimakeinot. Kiinniotoksi tilanne muuttuu silloin, kun aikomuksenasi on estää henkilön poistuminen siksi aikaa, kunnes poliisi saapuu paikalle, estettiin henkilön poistuminen sitten käsiraudoilla, hallintaotteella tai vaikka pelkästään sanallisesti.
Mustakyy

ViestiKirjoittaja hps » Su Tammi 21, 2007 13:40

Nimimerkki LSPT:llä tuntuu olevan liuta kysymyksiä, joiden tulisi olla varsin selviä jo peruskurssin ajalta. Onko todella niin että kulutit valtaosan JV-kurssistasi nukkumalla, oliko käymäsi kurssi niin huono ettei sillä käsitelty näitä juttuja, vai mikä sulla on näissä tausta-ajatuksena? Kummastuttaa...
hps

ViestiKirjoittaja YV » Su Tammi 21, 2007 16:50

No voihan olla, että LSPT on joku "maallikko" kuten esim. toimittaja tms, jota vaan kovasti kiinnostaa kysellä jv-toiminnan perusasioita ja järkkäreiden yleisiä mielipiteitä ja toimintamalleja nettifoorumilla esim. jotain omaa biasoitunutta artikkeliaan varten? Sit artikkelissa kerrotaan, että kun kerran yhdellä nettifoorumilla pari järkkärinä esiintyvää anonyymiä nimimerkkiä kertoo toimivansa tilanteessa X niin ja näin, niin sitten varmasti kaikki kontrollialalla työskentelevät toimivat oikeastikin tilanteen X kaltaisissa tilanteissa samalla tavalla...
YV

ViestiKirjoittaja jakelaho » Su Tammi 21, 2007 18:32

hps kirjoitti:tulisi olla varsin selviä jo peruskurssin ajalta. Onko todella niin että kulutit valtaosan JV-kurssistasi nukkumalla...

En tiedä kuka on mitenkin kurssinsa käynyt, mutta eipä mullakaan mitään suurempaa jäänyt kurssilta käteen - paitsi todistus jolla polliisi myönsi kortin...

Kun mää kävin järjestysmies-kortin vanhettua uuden järjestyksenvalvojan peruskurssin, ei siellä oikeasti oppinut juuri mitään. Jaettiin paperinivaska koetta varten, treenattiin pitkä päivä erilaisia voimakeinoja ja hallintaotteita, joista en enää muista juurikaan - onko järkeä käydä lyhyessä ajassa läpi parikymmentä erilaista otetta, kun niitä ei kuitenkaan niin nopeasti opi käyttämään eikä edes myöhemmin muista... Kirjallinen "koe" oli sitten keskustelutilaisuus, jossa ryhmänä laitettiin vastauksia paperille eikä niitä edes tarkastettu, koska vetäjän mukaan "käytännön toiminta on teoriaa tärkeempää...".

Kurssi oli toki ilmainen, joten ei kai voi valittaa, mutta kyllä minä olen saanut monta kertaa ottaa itse selvää ihan perusasioista, kun niitä ei opetettu siellä peruskurssilla kuten olisi kai pitänyt... :-(
jakelaho

ViestiKirjoittaja Janne78 » Su Tammi 21, 2007 18:54

Mutta ainahan se paperinivaskan voi lukea uudelleen. Kyllä tuo (mm. poliisin sivujen kautta saatava peruskurssin materiaali, tietty samainen on jaettu kurssilla) aineisto kummiskin on sellainen, että siellä on kummiskin toiminnan kulmakivet.

Yleensähän kokeeseen luetaankin Hauki-on-kala -metodilla tietäen rasti-ruutuun kysymysten olevan tällalailla vastattavia ja ei siinä paljon aukea. Itse asiassa joku läpäisee kokeen ja "kentällä" on sitten aivan ummikko kun ei osaa soveltaa paperillaolevaa tietoa tai edes muista sitä oikein/riittävässä määrin...

Pitäköön joku yksinkertaisena persoonana mutta itse tein alussa sekä jv-hommissa, että myöhemmin vartijana aloitellessa niin, että ensin kurssien läpäisyn jälkeen vasta ns. stressittömästi ajan kanssa luin kaiken uudelleen ajatuksella läpi. Alkuun pidin kiinteissä kohteissa (ravintolassa jv:na aluksi ym) jopa mukana laatikossa tuota paperinippua. Eihän tietty tarkoitus ole, että se silloin kaivetaan esiin kun tilanne on päällä mutta kyllä aina joskus saattoi jotain jäädä miettimään ja lukaisi paperista miten meni ihan oikeaoppisesti lain edessä. Ei tietty oikein sovellu jos tekee tapahtumia, kuten moni tekee. Tai no, miksei nyt repussa voi olla silloinkin mutta tätä saattaisi joku jo naureskella:)

Nuo muutaman päivän kurssit ovat kummiskin aina NIIN lyhyitä ja ajatukset pyörivät kaikilla vain kokeen läpäisyssä, että ei niillä jää kyllä käteen paljon mitään monellekaan.
Jape78-Nuorempi JV
Janne78

ViestiKirjoittaja cebic » Ma Tammi 22, 2007 23:44

Kyllä nuo suorittamisperusteet ja -käytännöt pitäs olla jokaiselle ihan sama. Itse ainakin pidin saamastani opista ja vinkeistä ja kertomuksista tosielämästä kouluttajalta.
Koekin oli se rasti ruutuun ja yksilötehtävänä. Hirveän moni reputti myös kokeessa, joka oli aika ihme kuitenkin.
Käytännössähän ne otteet ja tekniikat kuitenkin opitaan, eikä kurssilla. Ja jos tekee paljon saman parin kanssa töitä, niin tulee sellainen oma toimintakaavakin aina tilanteisiin.
cebic

Nimimerkille hps

ViestiKirjoittaja LSPT » Ti Tammi 23, 2007 2:28

En ole suorittanut vielä peruskurssia. Olen toiminut muutamissa yleisötilaisuuksissa poliisin hyväksymänä.
LSPT

Re: Nimimerkille hps

ViestiKirjoittaja hps » Ti Tammi 23, 2007 14:38

LSPT kirjoitti:En ole suorittanut vielä peruskurssia. Olen toiminut muutamissa yleisötilaisuuksissa poliisin hyväksymänä.

Se selittää hyvin asian. Ja samalla itse asiassa tiivistit tuossa koko kortittoman JV:n ongelman: Kun ei tiedä mitä saa tehdä ja miten, on pirullisen vaikea hoitaa lakisääteisiä velvollisuuksiaan asianmukaisesti. Eihän meillä ole kouluttamattomia poliisejakaan, niin miksi sitten järjestyksenvalvojia, jotka kuitenkin joutuvat puuttumaan hyvin samankaltaisiin ongelmiin ja joiden on tiedettävä omat oikeutensa ja velvollisuutensa erittäin hyvin - jo kaikkien muiden osapuolten oikeusturvan kannalta. Perustuslakivaliokunta, haloo..?
hps

Kortiton järjestyksenvalvoja

ViestiKirjoittaja LSPT » Ti Tammi 23, 2007 22:27

On ihan totta, mikä keskustelussa ilmenikin eli miksi kouluttamattomia järjestyksenvalvojia sallitaan. Itse aion hakeutua kurssille. Uusi laki, joka astuu voimaan 1.3. 2007 niin pitää sisällään mm. kortittoman hyväksynnän tilaisuuteen aina 6kk kerraksi.
LSPT

Re: Kortiton järjestyksenvalvoja

ViestiKirjoittaja hps » Ke Tammi 24, 2007 13:18

LSPT kirjoitti: 6kk kerraksi.

4 kk.

Kamalaa sekin.
hps

Paluu Ajankohtaista