Järjestyksenvalvojan työ laivalla

Ajankohtaiset aiheet ja miten päästään loistokkaan JV -työn alkuun.

Järjestyksenvalvojan työ laivalla

ViestiKirjoittaja jamppa » Ma Helmi 12, 2007 13:07

Kyselisin, että onko täällä porukkaa, joka omaa jv:n duunikokemusta laivoilla? Millaista oli työ? Palkka vissiin ainakin huomattavasti parempaa kun maissa, ja työ tyyliin viikko merillä, siitä sit taas seuraava viikko vapaata. Entäs ruotsinlaivoilla tuo kielitaito (esim: Silja ja Viking). Pitikö ruotsia osata samaan tapaan kuin ruotsalaiset sitä polottaa, vai riittikö vähempikin?
jamppa
 
Viestit: 24
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 20:45
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja gottfrid » Ma Helmi 12, 2007 13:51

Olen ollut 3 vuotta viikingillä järjestyksenvalvojana. Työ on fyysisesti ja henkisesti erittäin raskasta. Aluksi pääse tekemään viikonloppuisin ns. extraa vuoroa. Eli olet laivalla viidentenä miehenä. Päivisin tarkkailet tax-free myymälöissä asiakkaita, Ja yöllä olet yökerhon ovella. Kun olet näyttänyt taitosi niin saatat myös päästä tekemään pidempiä vuoroja. Itse olen sitä mieltä että laivalle töihin ei ole asiaa ellei osaa ruotsia. Ruotsalaiset matkustajat ovat erittäin hankalia verrattuna suomalaisiin. Ruotsalaisten kanssa pitää osata puhua. tämä on ainoastaan oma mielipiteeni, siitä on kaksi vuotta aikaa kun tein viimeisen vuoron. Asiathan ovat voineet muuttua.

Yksi suurimmista eroista verrattuna ravintolan järjestyksenvalvojaan on tilanne jossa pitäis laittaa matkustajan säilöön esim. tappelun takia. Ravintolassa saat asiakkaan puhumalla poistumaan ulos. Mutta yritä humalaista asiakasta saada vapaaehtoisesti putkaan istumaan loppu matkaksi.
gottfrid
 
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Elo 07, 2006 0:32

ViestiKirjoittaja jamppa » Ma Helmi 12, 2007 18:08

Kiitos vastauksesta.

Yllättävän hyvin englannin kielellä olen tullut toimeen ruotsalaisten asiakkaiden kanssa täällä Suomessa yökerhoissa ja pubeissa tämän kahden ja puolen vuoden aikana, kun järkkärin töitä olen enemmän tai vähemmän tehnyt. Tietysti he heti olettavat, että osaan ruotsia, koska laatassa lukee myös ruotsiksi Ordningsvakt, mutta pyytäessäni kohteliaasti kysymyksen englanniksi, niin eivätpä mitään raivaria ole siitä saaneet. Laivalla ollaan toisaalta paljon suuremman ruotsia puhuvan ihmismäärän kanssa tekemisissä, kuin Suomessa jossain ravintolassa. Laivalla siis ruotsi varmaan tulisi hallita, kuten sanoit. Eli olet sitä mieltä, että maissa järkkärin touhu on "helpompaa"? Helppoudesta en ny tiedä, mutta varmasti palkka on merillä parempi. Siksi tuo duuni kiinnostaisikin, ja muutenkin. Jos se ruotsinkieli nyt kuitenkin on välttämätöntä osata ruotsalaisten tapaan, niin ehkä tosiaan parempi heivata...
jamppa
 
Viestit: 24
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 20:45
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja jamppa » Ke Helmi 14, 2007 17:24

Muuta kommettia laivan portsarin työstä Gottfrid, ja muutkin ketkä olette kyseistä työtä tehneet?

Palkka oli varmasti hyvä, eikö totta?

Entä oliko pahoja tilanteita, esim: suuria joukkotappeluita, kuten Viking Amorellalla joulukuussa 2005 (se irakilaismellakka), tai tappeluita jossa käytettiin esim: teräaseita kuten Viking Isabellalla muutama vuosi sitten (puukko, kirves ja rikkinäiset lasipullot).
Totta on, että vaikeatkin tilanteet täytyy laivalla ratkaista ja hoitaa yhdessä muiden järkkäreiden kanssa. Sinne ei pahemmin poliisia hälytellä avuksi, toisin kuin maissa, jos oikein paha tilanne yllättää.
jamppa
 
Viestit: 24
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 20:45
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja gottfrid » Ke Helmi 14, 2007 22:08

Ei niitä vaarallisia tilanteita hirveän paljon ole. Talvisin enemmän ja kesällä vähemmän. Tuo joukkotappelu ja kirveen kanssa heiluminen on ihan ääripäästä. Järjestyksenvalvojien vaihtuvuus laivalla on ollut aika suurta, johtuen osittain siitä että pää ei kestä. Se ehkä kuvaa miten raskasta tuo työ on. Yritä päästä sinne tuuraamaan niin silloin saat kuvan siitä mitä se on. siitä ruotsinkielen taidosta vielä. Täällä suomessa ruotsalaiset ( ei suomenruotsalaiset ) ymmärtää sen että Järjesyksenvalvoja ei välttämättä puhu ruotsia. Mutta riippuen laivasta niin yli puolet matkustajista ovat ruotsista. Siellä he uskovat saavansa palvelua omalla äidinkielellä. Onhan osa laivoista ruotsin lipun alla.

Paremmin siitä selviää tilanteestä jos pystyy keskustelemaan asiakkaan kanssa hänen omalla äidinkielellään.... pätee myös täällä suomen ravintoloissa.

Tämän hetkistä palkkatasoa en tiedä... Veikkasin että nettona parin tonnin korvilla.
gottfrid
 
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Elo 07, 2006 0:32

ViestiKirjoittaja hps » To Helmi 15, 2007 0:24

gottfrid kirjoitti:Onhan osa laivoista ruotsin lipun alla.


Mutta niihin ei voikaan mennä järjestyksenvalvojaksi, koska JV-laki on voimassa vain Suomessa ja suomalaisella aluksella. Ruotsin lipun alla purjehtivat ovat Ruotsin lakien alaisia, joten pitää olla ruotsalainen ordningsvaktin koulutus ja hyväksyntä. Ahvenanmaan lippukaan ei käy, kun JV-laki ei ole edes siellä voimassa.
hps
 
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Heinä 11, 2006 18:10

ViestiKirjoittaja gottfrid » To Helmi 15, 2007 16:29

Olen ollut tuuraamassa laivalla joka oli ruotsin lipun alla. Ja siellä ei vaadittu minkäänlaista jiivee-koulutusta. Eikö merellä ole hiukan eri lait mitä maissa. Esim. se että järjestyksenvalvoja saa kantaa teleskooppipatukkaa laivan kapteenin luvalla. Ennen ainakin ollut niin. Oisko joku ketä tietää tämän hetkistä tilannetta, miten käytänössä hommat tomii
gottfrid
 
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Elo 07, 2006 0:32

ViestiKirjoittaja hps » To Helmi 15, 2007 21:17

gottfrid kirjoitti:Olen ollut tuuraamassa laivalla joka oli ruotsin lipun alla. Ja siellä ei vaadittu minkäänlaista jiivee-koulutusta. Eikö merellä ole hiukan eri lait mitä maissa. Esim. se että järjestyksenvalvoja saa kantaa teleskooppipatukkaa laivan kapteenin luvalla.


Ja et silloin ollut myöskään järjestyksenvalvojana vaan ilmeisesti vahtimiehenä, tai mikä sitten Ruotsin merilain mukainen nimike onkaan. Ruotsin lipun alla noudatetaan Ruotsin lakia, ei se muutoin poikkea maalla noudatettavista. Tosin merityöstä on iso kasa omia säädöksiään, mutta ihan samalla tavalla ravitsemisliikkeissä on omia säädöksiään.

Eikä saa aluksen päällikön luvalla kantaa tkp:tä, ellei tilanne vaadi sen kantamista, jolloin järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi päällikkö voi antaa määräyksen sen kantamisesta. Tämä siis Suomen lipun alla. Käytännössä tietysti päällikön on varsin helppo aina sanoa, että "juu tuossa äsken vaikutti uhkaavalta ja käskin kavereiden ottaa tkp:t kantoon".
JV-laki ei anna JV:lle oikeutta kantaa teleskooppipatukkaa ja järjestyslaki taas kieltää sen, joten tarvitaan jonkin muun tahon tilannekohtainen lupa tai määräys ennen kuin telaria saa kanniskella.
hps
 
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Heinä 11, 2006 18:10

ViestiKirjoittaja hps » To Helmi 15, 2007 21:19

hps kirjoitti:Ja et silloin ollut myöskään järjestyksenvalvojana vaan ilmeisesti vahtimiehenä


... tai jos sulla nyt sattui olemaan JV-laatta rinnassa, niin eipä sillä ollut mitään merkitystä, sillä Ruotsin laki ei tunne mitään sellaista kuin keltainen "järjestyksenvalvoja - ordningsvakt" -laatta. Siellä on ihan eri merkit.
hps
 
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Heinä 11, 2006 18:10

ViestiKirjoittaja jamppa » To Helmi 15, 2007 22:16

En nyt asiantuntija ole, muttä käsittääkseni, kuten sanoit, laivat ovat oma lukunsa. Se riippuu siitä, minkä maan lipun alla kyseiset alukset seilaavat, että esim: aspia saa kantaa. Jos kyseisen maan laki antaa luvan kantaa teleskooppipatukkaa, ja kapteeni antaa luvan sitä kantaa niin silloin homma on ok. Tietysti pitää käydä koulutus teleskooppiin, jos maan laki sitä vaatii, vaan eipä sitä pahemmin muualla vaadita kuin Suomessa. Olen ainakin eräällä ruotsinlaivalla nähnyt, että järkkärit pitävät aspia vyöllä, oli tilanne mikä tahansa.
jamppa
 
Viestit: 24
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 20:45
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja 840 » Pe Helmi 16, 2007 13:27

Ruotsin lipun alla: telari Ok, kaasu Ei
Suomen lipun alla:kaasu OK, telari Ei

Ja ei kohtiin sovelletaan hps:n esimerkkiä:
Eikä saa aluksen päällikön luvalla kantaa tkp:tä, ellei tilanne vaadi sen kantamista, jolloin järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi päällikkö voi antaa määräyksen sen kantamisesta
-Mitä? Miksi? Miksi? Miksi?
-Toivossa on hyvä elää, mutta epätoivoon on vittumainen kuolla!!!
840
 
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Heinä 11, 2006 20:37

laiva-jv:n työ

ViestiKirjoittaja bouncer79 » Pe Joulu 07, 2007 9:12

Tähän asiaan liittyen niin mitenköhän laivaan pääsisi jv:n hommiin?Onko kenelläkään tietoa? Itse kun olen syntynyt ja asunut useamman vuoden Ruotsissa ja kielitaitoa sekä hermoja riittää niin mitenköhän sinne pääsisi töihin?kertokaa joku jos on tietoo,vois olla ihan mukavaa vaihtelua nimittäin
tarkoitan nyt siis viking linea ja silja linea
bouncer79
 
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Elo 13, 2007 4:56
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja redman » Su Joulu 09, 2007 21:44

Hyvä että tarkensit, ettet ole hakemassa duunia joltain Venäläiseltä kalastusalukselta...

Ne tutut, jotka on keikkoja laivalla tehneet on olleet yhteydessä laivoilla jo töissä oleviin järjestyksenvalvojiin tai sitten suoraan laivayhtiöön. Kuulema nyt pikkujouluaikaan on henkilöstölle jonkin verran lisätarvetta.

Toivottavasti jotain löytyy.
redman
 
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 10:23

Re: laiva-jv:n työ

ViestiKirjoittaja Räikkönen » Ti Joulu 11, 2007 0:39

bouncer79 kirjoitti:Tähän asiaan liittyen niin mitenköhän laivaan pääsisi jv:n hommiin?Onko kenelläkään tietoa? Itse kun olen syntynyt ja asunut useamman vuoden Ruotsissa ja kielitaitoa sekä hermoja riittää niin mitenköhän sinne pääsisi töihin?kertokaa joku jos on tietoo,vois olla ihan mukavaa vaihtelua nimittäin
tarkoitan nyt siis viking linea ja silja linea


Paikallisen työvoimatoimiston kautta tai soittaa Viking Linen toimistoon jossa sinut yhdistetään ilmeisesti maarianhaminan toimistoon jossa puhelinhaastattelu ja saat lisätietoja. Sama koskee Siljaa mutta toimisto soijatsee helsingissä/espoossa. Jos oikein muistelen. Netissä on myös Viking Linen sivuilla ilmoitus jossa on mahdollisuus hakea ks. paikkaa.
Räikkönen
 
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 15:47

ViestiKirjoittaja Räikkönen » Ti Joulu 11, 2007 0:42

Ja jotta pääsee laivalle täytyy olla merimies-lääkärintodistus ja meriverokortti. Merimies-lääkärinodistuksen maksun saa takaisin purserilta ensimmäisessä palkassa (jos on käynyt kunnallisessa, jos ei niin saa sen 26€ tms jonka se maksaa halvimmillaan).
Räikkönen
 
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 15:47


Paluu Ajankohtaista

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron