Kuinka aloittaa ovihommat?

Aloitteleville järjestyksenvalvojille: ohjeita, vinkkejä, yms.

Kuinka aloittaa ovihommat?

ViestiKirjoittaja jyri » Ke Elo 09, 2006 13:51

P??kaupunkiseudulla on paljon pieni? narikkoja, jotka ottavat helposti aloittelevia j?rjestyksenvalvojia ovelle (ammattilaisia he eiv?t saa maksamillaan korvauksilla). Aloittelijoilla tarkoitan henkil?? joka ei ole koskaan tai hyvin v?h?n tehnyt ovihommia.

Yksin vieraassa paikassa ja ravintolan pelis??nn?tkin ovat viel? haussa. Muutaman illan j?lkeen rupeaa "pelis??nn?t" hahmottumaan. Ja itse joutuu opettelemaan kuinka toimitaan erilaisissa tilanteissa. Joiltakin t?m? varmasti onnistuu, mutta ei varmastikaan kaikilta. Kaikista vaarallisinta on v??rien toimintatapojen omaksuminen. Ja mist?s sit? aina tiet?? mik? on oikein, jos ei ole vanhempaa portsaria neuvomassa.

Itse aloitin pieness? JV-firmassa. Aluksi oli tosi hiljaisia ovia. Muutamien kertojen j?lkeen siirryin r?k?l?ihin. Mink??n n?k?ist? koulutusta minulle ei ole koskaan annettu. Muutamien tuttujen portsareiden kanssa olen vaihtanut ajatuksia," kuinka toimia tilanteessa yms.".

Nyt olen tehnyt muutamia keikkoja. Ty?kokemusta alalta tosi v?h?n. Jonkinlainen k?sitys on alasta muodostunut. Olisi mielenkiintoista tiet?? miten muut ovat aloittaneet ovihommat?
jyri

Minun tarinani

ViestiKirjoittaja teletappi » Ke Elo 09, 2006 14:46

Olen itse aloittanut JV hommat nuorten limudiskoista. Se oli hauskaa ja opettavaista aikaa. En ole itse saanut mink??nlaista opetusta tai perehdytyst? ja parissa t?ll?isess? limudisko/nuortenilta paikaisassa olen ollut kautta-aikojen ensimm?inen JV joten olen joutunut heti urani alkupuolella luomaan niihin pelis??nn?t, toimintatavat ja ansaitsemaan kunnioituksen. Suurimmaksi osaksi olen oppinut asiat kantap??n kautta mik? ei v?ltt?m?tt? ole se paras tapa oppia mutta menettelee.

Sen j?lkeen siirryin er??seen pienemp??n JV firmaan jossa ty?skentelin l?hinn? tilausravintoloissa ovella ja narikassa ja hoidin turvallisuutta sek? tein jonkun verran turvamies hommia erilaisissa paikoissa ja ymp?rist?iss?.

Olen my?skin ty?skennellyt j??h?lilla JV l?hinn? ovella mutta my?skin katsomon puolella.

T?ll? hetkell? se mit? teen liittyen JV hommiin on ett? vastaan kahden nuortenillan turvallisuudesta sek? hoidan niihin j?rkk?rit toiseen joka ilta ja toiseen tarpeen vaatiessa.

T?n? p?iv?n? ansaitsen elantoni VARTIJANA p?iv? t?iss?. :wink:
teletappi

ViestiKirjoittaja cebic » Ke Elo 09, 2006 15:17

Juu ekat keikat itell?kin oli noita nuorten limudiskoja ja tapahtumia, kun kaupungin kanssa oltiin yhteisty?ss?. Siell? oppi puhalluttamaan ja puhumaan taliaivoille, sai hankittua kunnioituksen ja toimintatavat siihen ymp?rist??n. Hauskaa oli, nuorillakin oli kivaa ja ty?kaverit oli kivoja.
T?st? on jo pari vuotta aikaa.

Sitten siit? p??stiin Ilosaarirockiin ja maakunnan muihin tapahtumiin. Niiss? olikin jo huomattavasti suuremmat kuviot, vastuu ja ty?ymp?rist?, p??si oikeasti tekem??nkin jotain muuta kun avaamaan ovea.
N?iss? sitten p??si solmimaan suhteita ja luomaan verkostoja, jotka alkavat kantaa hedelm?? v?hitellen. Ty?keikat ovat sitten k?ytt?neet t?t? likkaa isolla kirkollakin.

Lopulta l?ysin itseni ravintolasta t?ist? ja nyt olen siell? my?s pokena. Ravintola-alalla olen ollut nyt 10kk ja koskaan en ole oppinut n?in paljoa t?st? hommasta miss??n muualla.
Onneksi on rautaisia ammattilaisia ty?pareina, niin voi kysy? aina kun joku asia painaa mielt?, seurasin ennen l?tkien saamista heid?n ty?skentely??n ja ter?stin katsettani asiakkaiden suhteen entist? tarkemmin.
On ihan kivaa, ett? asiakaskunta on melko pitk?lti vakio, ainakin n?in viikolla, jolloin enempi olen ovella. On saanut luotua hyv?n yhteisymm?rryksen asiakkaiden kanssa ja toisaalta he tiet?v?t minut ja tyylini.
cebic

ViestiKirjoittaja pikkuinen » Ke Elo 09, 2006 17:06

cebic kirjoitti:Juu ekat keikat itell?kin oli noita nuorten limudiskoja ja tapahtumia, kun kaupungin kanssa oltiin yhteisty?ss?. Siell? oppi puhalluttamaan ja puhumaan taliaivoille, sai hankittua kunnioituksen ja toimintatavat siihen ymp?rist??n. Hauskaa oli, nuorillakin oli kivaa ja ty?kaverit oli kivoja.
T?st? on jo pari vuotta aikaa.

Kysyisin vain hieman, ett? mihin lakiin tai asetukseen perustitte sen puhalluttamisen? Voin hyvinkin olla v??r?ss?, mutta eik?s se oikeus ole poliisilla, vai oliko kyseess? viranomaisten asettama ehto sis??np??sylle?
pikkuinen

ViestiKirjoittaja cebic » Ke Elo 09, 2006 19:02

Teinien limudisko, nuorisotoimen alkometri ja sis??np??sy vaati nollat.
Ja alaovella oli nuorisotoimen asettamat, poliisin hyv?ksym?t j?rjestyksenvalvojat, jotka puhalluttivat nuoret ennen sis??np??sy?.

Luulen, ett? kyseess? oli ihan nuorisotoimen oma juttu, joka on saanut poliisin ja kaupungin p?ihdeyksik?n siunauksen.
Ket??nh?n ei pakotettu puhaltamaan, se perustui vapaaehtoisuuteen. Toisaalta ilman puhallutusta et p??ssyt sis??n... Poliisit k?viv?t joka ilta rutiinikierroksensa aikana sis?ll?, aulassa tai ainakin ovella ja n?kiv?t kyll? kun puhallutettiin, eiv?tk? koskaan sanoneet siit? mit??n.

Noin minun tietoni mukaan toimitaan ihan ymp?ri Suomea, ett? nuorisotoimen alkometreill? puhallutetaan 0-promillea tapahtumissa.
Tehd??n niin kuin k?sket??n.
cebic

ViestiKirjoittaja pikkuinen » Ke Elo 09, 2006 19:29

Kiitos vastauksesta, jotain tuo suuntaistan ounastelinkin. Aloin vaan tosiaan miettim??n ett? vaatiiko tuo puhalluttaminen viranomaisten siunauksen.
pikkuinen

...

ViestiKirjoittaja Janne78 » To Elo 10, 2006 12:15

Itse aloitin hommat ilmoittautumalla ensin muutamiin keikkoja teett?viin vuokrafirmoihin ja oikeastaan oppi tuli jo alkuun melkolailla ns. kovemmista tapahtumista ja teht?vist?. (Itse asiassa parissa tapahtumassa ihmettelinkin teht?v?valintojani, mutta oli paperilla sekoitettu johonkin vuosia toimineeseen kovemman tason kaveriin... :) )

Reilun vuoden kun olin jatkanut niin huvikseni laitoin viestej? ravintoloihin vuokraaviin firmoihin, ei kuulunut pitkiin aikoihin mit??n mutta yks kaks alkoi l?hesty? v?h?n jokainen ja ei tarvinnut moniin kuukausiin mietti? viikonloppuisin teki...Sitten taas hiljeni ja aloin tehd? jv-hommia kiinte?mmiss? kohteissa ja tapahtumissa. Itse asiassa ala vei menness??n sen verran paljon, ett? sitten tuli suoritettua vartijakortti ym. ja nytp? sitten onkin jo k?yt?nn?ss? leip?ty?t t?ll? alalla. Ainakin taas t?ll? hetkell?...kiinnostuksen mukaan. Baareja tekee en?? silloin t?ll?in.

En sitten tied? oikein onko latvasta tyveen vai tyvest? latvaan se ns. oikea tie hommiin sis??np??syyn. Itse olen kyll? varsin tyytyv?inen, ett? n?ki jo paljon heti alkuun. Oppi suhteuttamaan asioita ja n?ki paljon alan kiemuroita jo heti k?ttelyss?. Toisaalta jv-hommiakin voit tehd? niin monella tavoin, jos olet 10 vuotta pikkukuppilan poke etk? koskaan joudu puuttumaan mihink??n, niin ei se tarkoita ett? olisit alallasi sen osaavampi, vaikka ajallisesti miettien vaikutat jo kovalta naamalta. Sitten menet kovempaan y?kerhoon ja tulee pataan ensimm?isen? iltana kun menet samallatavoin takki auki, "kyll? m? p?rj??n kaikessa".

Ehk? sellainen sopivan ns. nousujohteinen kohteiden "koventaminen" ja useamman paikan katselu saattaa olla se paras tie. Tosin t?n? vuokraty?n luvattuna aikana on v?h?n se, ett? kohde voi olla millainen vain. Toiset seulovat tarkemmin ket? panevat ja minne ja toiset pist?v?t vain sen joka on halukas menem??n, vaikka jo tiedett?isiin ettei t?m? tyyppi kyll? tee ovellaan yht??n mit??n jos r?hin? tulee.
Jape78-Nuorempi JV
Janne78

ViestiKirjoittaja jyri » Ma Elo 14, 2006 9:44

Olin viikonloppuna harjoittelemassa y?kerhossa. Ovella ty?skenteli kolme portsaria. T?ihin saavuttiin porrastetusti klo 21, 22 ja 00. Alkuilta oli rauhallinen. Vanhempi portsari neuvoi talontavoille. Puoli yhden aikaan alkoi valua asiakkaita sopivalla vauhdilla sis??n. Ik?raja y?kerhoon on 18 vuotta, joten papereitakin joutui kysym??n. Suurin osa asiakkaista koostui keski-ik?isist?. Muutama ala-ik?inen yritti illan aikana sis??n.

Muutaman kerran jouduin huomauttelemaan paria asiakasta pilkkimisest?. Toisen asiakkaan ty?kaveri k?vi my?hemmin kantamassa ulos. Loppuillasta bodari k?vi huomauttamassa heid?n p?yt??ns? ?ngenneist? ?nisteist??. Ty?kaveri sanoi, mene Jyri selvittelem??n tilanne.

Menin p?yt??n keskustelemaan tilanteesta. Bodari rupesi k?ym??n kuumana,? vie vittuun noi nistit. M? olin t?ss? p?yd?ss? ensiksi?.

Yritin rauhoitella kaveria. Kysyin mik?s t?ss? on homman nimi. Ja pyysin ?nistej?? siirtym??n toiseen p?yt??n. Nuoret ?nistit? rupesivat koventaa ??nt??n. Me ei t?ss? l?het? minnek??n. Oltiin t?ss? ekana.

T?ll?in bodari sanoi,?Hei portsari hoida tilanne. Sit? varten m? sut t?nne kutsuin!!!?. Yritin viel? hoitaa asiaa puhumalla. T?ll?in ty?kaveri tuli tilanteeseen. H?n pyysi ?nistej?? vaihtamaan p?yt??. T?m? ei herroille sopinut. Ty?kaveri otti suurisuisemman ?nistin? kainaloon ja kantoi turvallisesti jalat ilmassa ovelle (?nisti? ei laittanut jostain syyst? hanttiin). Toinen ?nisteist?? tuli per?ss? kiltisti. Ulkona ?nistit? valittelivat kohtaloaan. Ja heit? on kohdeltu v??rin jne jne jne. Yritin rauhoitella tilannetta,? T?m? oli teid?n oma valinta. L?htek?? nyt kaverit suosiolla menem??n ja tulkaa joku toinen kerta uudestaan?. Nistit ei halunneet ymm?rt?? ja alkoivat intt?m??n.

T?ll?in ovelle seisova ty?kaveri k?ski kova??nisesti ?nistej??, ?Vittu l?htek?? nyt menem??n?. T?m?n j?lkeen ?nistit? l?htiv?t suosiolla 50 metrin p??h?n. Jostain kumman syyst? he j?iv?t seisomaan sinne muutamaksi tunniksi. Aivan kuin olisivat odottaneet jotain.

Muuten ilta oli tosi rauhallinen. Oli tosi mukava ty?skennell? rautaisten ammattilaisten kanssa. Ja tuli samalla huomattua miten p?in persett? olen hommia ovella tehnyt.

1. Vaikeille asiakkaille pit?? antaa mahdollisuus ja jos ne ei halua sit? k?ytt?? esim. vaihtamalla p?yt??. T?ll?in otetaan kaveri kantoon ja ulos. Itse olen selv?stikin j??nyt keskustelemaan ja kuuntelemaan paskaa aivan tarpeeksi.

2. Y?kerhon tyhjent?minen. Tuoppien blokkaamista kello 03.40 ja neuvomista/kehottamista, ?nyt drinkit naamaan ja huomenna uudestaan?. Viimeiset kurlaajat autetaan pystyyn ja toivotetaan hyv?? illanjatkoa klo 03.55, jonka j?lkeen he k?velev?t kiltisti narikalle.

Kokonaisuudessaan illasta j?i tosi hyv? fiilis ja taloudellisesti OK. Pit?? menn? toistekin tuuraamaan!
jyri

,,,

ViestiKirjoittaja Janne78 » Ma Elo 14, 2006 11:14

Eli ihan l?mpim?sti ja kuten itsekin tajusit varmaan tuon tarkemmin selitt?m?si homman j?lkeen. Annoit melkoisesti liikaa siimaa tilanteessa jossa tuli narkkien plus bodarin kanssa h?ss?kk??. En tarkoita kiinnik?ymist? mutta tietyn rajan yli kun menee niin on pakko olla j?m?kk?. Tuossakin olisit varmaan maailman tappiin saanut hokea j?tkille, ett? voisivatko siirty?. Loppupeleiss? bodari olisi ottanut pultit kun ei olisi touhusta tullut mit??n ja sen j?lkeen ei olisikaan varmaan ollut kell??n en?? kivaa. Eli tilanne sen puoleen olisi menetetty.
Jape78-Nuorempi JV
Janne78

ViestiKirjoittaja Tiukka » Ma Elo 14, 2006 11:39

jyri kirjoitti:

1. Vaikeille asiakkaille pit?? antaa mahdollisuus ja jos ne ei halua sit? k?ytt?? esim. vaihtamalla p?yt??. T?ll?in otetaan kaveri kantoon ja ulos. Itse olen selv?stikin j??nyt keskustelemaan ja kuuntelemaan paskaa aivan tarpeeksi.

Ei mit??n neuvotteluja asiakkaiden kanssa ikin?. Pit?isi aina muistaa pysy? omassa kannassa eik? antaa asiakkaan vied? tilannetta. Jos olet p??tt?nyt et asiakas l?htee ulos niin h?n my?s l?htee eik? j?? viett?m??n iltaa neuvottelun ansiosta..

Muistan muutaman vuoden takaa hyv?n tilanteen, jota seurasin sivusta. Jv neuvotteli asiakkaan kanssa, jonka oli juuri her?tt?nyt p?yd?st?. Asiakas huomasi ettei JV ollut kauhean kokenut ja alkoi vaatimaan oikeuksiaan mm. ett? h?n haluaa juoda juomansa loppuun tai haluaa rahat takaisin tuopista. JV antoi asiakkaan vied? tilannetta ja meni kysym??n tarjoilijalta josko tarjoilija palauttaisi osan tuopin hinnasta asiakkaalle niin asiakas poistuisi kiltisi ulos. Vanhemmalla tarjoilijalla oli aika huvittunut ilme..
Tiukka

ViestiKirjoittaja Tearcandy » Ma Elo 14, 2006 11:43

Tiukka kirjoitti:Ei mit??n neuvotteluja asiakkaiden kanssa ikin?. Pit?isi aina muistaa pysy? omassa kannassa eik? antaa asiakkaan vied? tilannetta. Jos olet p??tt?nyt et asiakas l?htee ulos niin h?n my?s l?htee eik? j?? viett?m??n iltaa neuvottelun ansiosta..

Vaan kun ei sit? aina tilanteessa "p??tet?" ett? asiakas l?htee ulos. Vaan ensisijaisesti selvitell??n, onko tilanne ratkottavissa jotenkin sanallisesti, ilman ett? ket??n nakataan ulos. Tilanteen saa monesti rauhoitettua sill?, ett? kuuntelee molempien osapuolien versiot, ja sitten sovitaan ett? toi menee tonne ja tuo tonne. Kolmas j?? t?h?n :P
Ei se ulosheitto ole miss??n nimess? ensisijainen toimenpide tilanteessa, jossa viel? ei keneenk??n ole k?yty k?siksi tai joka on mahdollisesti muilla tavoilla selvitett?viss
><><><><><><><><><><><><><
Kokemus on sitä mitä saa,
kun ei saa, mitä haluaa.
Tearcandy

ViestiKirjoittaja Tiukka » Ma Elo 14, 2006 12:28

Totta kai tilanteen mukaan, pelisilm?? pit?? olla.. :)
Tiukka

ViestiKirjoittaja HiljainenTiili » Ma Elo 14, 2006 19:32

Tiukka kirjoitti:Ma Elo 14, 2006 12:39 pm
Ei mit??n neuvotteluja asiakkaiden kanssa ikin?. Pit?isi aina muistaa pysy? omassa kannassa eik? antaa asiakkaan vied? tilannetta. Jos olet p??tt?nyt et asiakas l?htee ulos niin h?n my?s l?htee eik? j?? viett?m??n iltaa neuvottelun ansiosta..

Tiukka kirjoitti:Ma Elo 14, 2006 1:28 pm
Totta kai tilanteen mukaan, pelisilm?? pit?? olla...

Sin?h?n nyt varsinainen tuuliviiri olet. Vajaassa tunnissa kaksi t?ysin p?invastaista mielipidett?. Selke?sti paikkasi olisi armoitettujen moderaattoreiden joukossa. :shock:
HiljainenTiili

ViestiKirjoittaja Mercenary » Ma Elo 14, 2006 23:22

Tearcandy kirjoitti:
Tiukka kirjoitti: Jos olet p??tt?nyt et asiakas l?htee ulos niin h?n my?s l?htee eik? j?? viett?m??n iltaa neuvottelun ansiosta..

Vaan kun ei sit? aina tilanteessa "p??tet?" ett? asiakas l?htee ulos.

Ei pit?isi olla kauhean vaikea k?sitt?? Tiukan lausahdusta. Jos p??t?s asiakkaan ulosviemisest? on tehty, niin se on tehty. Ja piste.
-Vain äärimmäisen tyhmyyden edessä saatan olla sanaton-
Mercenary

ViestiKirjoittaja Tiukka » Ma Elo 14, 2006 23:59

HiljainenTiili kirjoitti:
Sin?h?n nyt varsinainen tuuliviiri olet. Vajaassa tunnissa kaksi t?ysin p?invastaista mielipidett?. Selke?sti paikkasi olisi armoitettujen moderaattoreiden joukossa. :shock:

Pointtina oli kaiketi se, ett? ei saa antaa asiakkaalle tilanteessa ylivoimaa eik? antaa asiakkaan vied? tilannetta, mutta silti osaa kuunnella ja kuuntelee asiakasta ja silti toimii oman p??t?ksen mukaan.
T?h?n tarvitaan er??nlaista pelisilm??... :D
Tiukka

Paluu Miten pääsen työssä alkuun