ovihommien aloitus

Aloitteleville järjestyksenvalvojille: ohjeita, vinkkejä, yms.

ViestiKirjoittaja nike » Ti Tammi 16, 2007 9:32

nii se viel piti laittaa et olin harjoitusnukke sille naiselle, kouluttaja nimittäin näytti sille mua käyttäen niit otteit... onneks korkea kipukynnys ei nimittäin mitenkää hiljaa tehny niit...
yks jv kurssil oli varsinaises esimerkin näytös mut mä olin tosiaa sit kans paris ottees...
nike

ViestiKirjoittaja Mercenary » Ke Tammi 17, 2007 21:04

nike kirjoitti:salli mun kysyä mercenary et oletko sä oikeest noin tyhmä... tilanteella tarkoitan sitä kun yökerhossa kaksi tai useampi henkilö tappelee, mitkä otteet on parhaat. jos viitsit vastata järkeä käyttäen.

En ole tyhmä, mutta en myöskään osaa lukea ajatuksia. Siedettäviä vastauksia alkaa tulla yleensä siinä vaiheessa kun kysymys on aseteltu niin, että siihen voi jollain tavalla vastata. Eli kysy suoraan kysymys johon haluat vastauksen, niin saatat sellaisen joskus saada.

On muuten täysin tilannekohtaista tuo otteiden ja erilaisten lähestymistapojen käyttö. Kattavaa ohjeistusta ei voi antaa koska parasta tilannetajua osoittaa kyky soveltaa osaamiaan asioita.

Pelkän tekstin avulla on sitäpaitsi erittäin vaikea havainnollistaa yhtään mitään.
-Vain äärimmäisen tyhmyyden edessä saatan olla sanaton-
Mercenary

ViestiKirjoittaja nike » Pe Tammi 19, 2007 9:12

juu, tiedän ettei niit voi havainnollistaa. kysyn et mitkä otteet on tehokkaimmat ja mitä otteit itse käytätte...
kurssil kyttiksen ei liiemmi mitää opetettu... peruskuljetusote ja se miten käden saa seläntaakse.
ei siin mallinukkena olos liiemmi mitää ite oppin ku itse oli väännön kohde...
nike

ViestiKirjoittaja YV » La Tammi 20, 2007 2:18

nike kirjoitti:juu, tiedän ettei niit voi havainnollistaa. kysyn et mitkä otteet on tehokkaimmat ja mitä otteit itse käytätte...
kurssil kyttiksen ei liiemmi mitää opetettu... peruskuljetusote ja se miten käden saa seläntaakse.

Et sä voimankäyttötekniikkaa opi muuten kuin ihan itse elävää vastustajaa vastaan treenaamalla, eli ei muuta kuin vapaavalintaisiin budolajitreeneihin opettelemaan perustekniikoita ja siitä sitten soveltamaan niitä työkäyttöön...
YV

ViestiKirjoittaja Mercenary » La Tammi 20, 2007 17:43

nike kirjoitti:juu, tiedän ettei niit voi havainnollistaa. kysyn et mitkä otteet on tehokkaimmat ja mitä otteit itse käytätte...

Itse en tiedä suurimmalle osalle otteista mitään nimiä, enkä edes ole kiinnostunut niistä. Huono selittää tekstinä jos liikkeellä ei ole nimeä tai sitä ei ole tiedossa.

Mallinukkena olossa oppii kyllä jos pitää silmänsä auki ja tuntoaistin herkkänä. Oppii mitä ei kannata tehdä, mikä ei toimi ja mitä vastaavasti kannattaa tehdä ja mikä oikeasti toimii.

Höpötät tällaista soopaa ja pidät minua tyhmänä? Niin just. Mene jonkun budolajin treeneihin ja opettele siellä. Treenaamatta et opi yhtään mitään, siis vaikka sepostukset olisivat pulizerin arvoista proosaa.
Mercenary

ViestiKirjoittaja nike » La Tammi 20, 2007 20:47

kun kerran loukkasin sua niin pyydän anteeks mut se miten aiemmi kirjoitit oli sitä tyylii mihin on mul on tapana laittaa vähä tylymmän puoleinen kommentti... katso edelliselt sivult ja lue tarkast mitä kirjoitit niin ymmärrät.
tääl kotkas ei järjestetä, hamina on lähin. kurssien aikataulut on sellaiset ettei käytännön syistä onnistu... kyl sitä muute menis.
nike

ViestiKirjoittaja YV » Su Tammi 21, 2007 16:57

Olen Mercenaryn kanssa samalla kantilla siinä mielessä, että nimimerkki Niken avausrepliikki ja jatkokommentit ovat siinä määrin naivin ja lapsenomaisen tuntuisia, että ihan oikeasti tuntuu kummalliselta ajatukselta, että tällaisia henkilöitä päästettäisiin oikeasti työtehtäviin, joissa täytyy omata kylmän analyyttistä harkintakykyä ja joissa täytyy joskus tarttua ihmisten perusoikeuksiin päättäväisesti ja aika rajullakin kädellä... Lisäksi kaikki nämä jv-toimivaltuuksin suoritetut toimenpiteet pitäisi pystyä perustelemaan itselleen etukäteen ja tarvittaessa muille jälkikäteen.
YV

ViestiKirjoittaja Mercenary » Ma Tammi 22, 2007 19:20

nike kirjoitti:katso edelliselt sivult ja lue tarkast mitä kirjoitit niin ymmärrät.
tääl kotkas ei järjestetä, hamina on lähin. kurssien aikataulut on sellaiset ettei käytännön syistä onnistu... kyl sitä muute menis.

Myös sinun olisi syytä lukea edellinen viestini tarkasti ja miettiä mitä siinä sanottiin. En tiedä mistä kursseista puhut kun tekstisi on melko pahaa puuroa ja olennaisia asioita puuttuu enemmän kuin tarpeeksi.

Sen sijaan Kotkassa erilaisia budolajeja erään nettisivuston mukaan riittää kokonaiset 16 kappaletta, joten luulisi sieltä jotain löytyvän ellei se ole käytännön syistä mahdotonta, tai ellei luetun ymmärtäminen tuota suuria vaikeuksia.
Mercenary

ViestiKirjoittaja mustapaita » La Joulu 15, 2007 23:06

En sano pahalla, mutta jos odotat ekaa työpäivääsi ja mietit heti mitä kuljetusotteita yms tuntuu aika oudolta että heti on painit mielessä. Työhön kun kuuluu paljon muutakin. Toivottavasti ymmärsin väärin. Lähtökohtaisestihan lievimmän keinon mukaan aluksi kehotuksin ja käskyin ja voimankäyttöki tarvittaessa lievimmän tarvittavan keinon mukaan. Aion itekin tässä lakia kertailla joululomalla ja lueskella, mutta eikös tää ole se ensimmäinen asia mistä kannattaa lähteä liikkeelle.
mustapaita

ViestiKirjoittaja Ralle Ryökäle » La Joulu 15, 2007 23:46

Totta hemmetissä jokainen ovimies ennen ekaa keikkaansa miettii niitä skenaarioita, joita voi tapahtua ja miten toimisi. Näin pitääkin!!
Enää ei olla 70 ja 80-luvun Suomessa, jossa portsarit nosteli takkeja, pyyhki pöytiä ja luki lehteä.

Työ sitten tekijäänsä opettaa.

Aikamoinen viive tuolla vastauksella. Oisko jälli tullut järkiinsä ja menny päivätöihin :wink:
Ralle Ryökäle

ViestiKirjoittaja mustapaita » Su Joulu 16, 2007 4:30

Ralle Ryökäle kirjoitti:Totta hemmetissä jokainen ovimies ennen ekaa keikkaansa miettii niitä skenaarioita, joita voi tapahtua ja miten toimisi. Näin pitääkin!!
Enää ei olla 70 ja 80-luvun Suomessa, jossa portsarit nosteli takkeja, pyyhki pöytiä ja luki lehteä.

Työ sitten tekijäänsä opettaa.

Aikamoinen viive tuolla vastauksella. Oisko jälli tullut järkiinsä ja menny päivätöihin :wink:
Joo huomasin jälkeenpäin kuin vanhaan aiheeseen tuli vastattua ja asiaa laitoit. Toin vaan oman ajatukseni esiin tuosta mitä pitää tehdä kun kaksi henkilöä tappelee niinku nike laitto ja tuntu että kukaan ei siihen sanonut että eka puhumalla ja lievimmällä keinolla aloitetaan. Toisaalta nää on vaan näitä kauniita ajatuksia jotka ei sitten käytännössä olekaan kovin totuuden peräisiä luulen mä. Teen ite enemmän tapahtumajärkkärin hommia. :D
mustapaita

ViestiKirjoittaja sami73 » Pe Tammi 18, 2008 14:49

Tervehdys vaan kaikille. Itse olen parin viikon päästä menossa jv-kurssille täällä Jyväskylässä ja kun kurssin pitäjän kanssa juttelin niin kova olisi kysyntä kavereille töihin. Ei pitänyt ikää 34 liian vanhanakaan vielä alalla aloitella pidetty vaan katsoi että varsin hyvä ikä kun on vähän elämänkokemustakin ehtinyt tulla ja pelisilmää ihmisten kanssa toimimiseen.

No sitä ainakin itsellä on tullut kun on tullut hommia tehtyä vähän laidasta laitaan toimistossakin istuttua asiakaspalveluhommissa. Sivuhommanahan/viikonlopputyönä rahanhimossahan ja kiinnostuksen vuoksi homma alkaa.

Muutama vuosi on tosiaankin homma jo kiinnostunut ja muutamilla ovilla on sellaisia puolituttuja kättäpäivää-kavereita joiden kanssa tulee vastaantullessa muuta sana vaihdettua. Kaipa sitä sitten on ravintolassa myös jonkin aikaa jo tullut katseltua menoa/toimintaa tarkkailumielessä ja muutaman kerran on tultukin jostain syystä kysymään että oletko portsari tai että oletko töissä täällä kun lähinnä seissyt naisia katselemassa :)

No mielenkiinnolla odottelen kurssin alkamista ja töihin pääsemistä. Työhän se tekijänsä opettaa.
sami73

ViestiKirjoittaja Dimitri » Pe Tammi 18, 2008 16:06

Niin aloittelin JV-hommat minäkin 35 vuotiaana, tosin parikymppisenä tuli joitakin keikkoja tehtyä.
Viime kesä hommailtiin tapahtumissa ja festareilla, nyt talvisaikaan ovihommia sillointällöin kun päivätyöhommilta ja harrastuksilta joutaa.

Enpä ole pitänyt ikää ainakaan rasitteena, elämänkokemus ei ole pahasta tässä(kään) ammatissa, nuoria ollenkaan väheksymättä!
Notkeus tosin on samaa luokkaa kuin norsulla 30 asteen pakkasessa...

Mukavaa vaihteluakin ovat muun arkisen aherruksen lomassa! Kavereitakin on tullut iso liuta lisää.
Dimitri

Re: ovihommien aloitus

ViestiKirjoittaja Markus » Ma Joulu 01, 2008 23:00

Postaan tähän jatkoa, vaikka avaus ei ehkä parhaimmasta päästä ollutkaan. Aikaakin näyttää tuosta vierähtäneen. Jos vaikka joku uusi näitä lukisi. :)

Ihan vaikka rohkaisuna muille aloitteleville, eka kerta on kaikessa. Jännittäminen on normaalia, ja kantapään kautta oppii jos ei muuten. Vanhan toistoa, mutta toisto on tehokeino. :wink: Nykyään kannattaa kyllä oikeasti varautua, ainakin henkisesti, lähes mihin tahansa. Vajaan puolen vuoden aikana ovihommissa on tullut turpaan, ja joutunut antamaan. Elämä on, mutta ammatinvalintakysymys on myös ihan oikeasti se mitä kannattaa pohtia jos joka illan jälkeen kokee olevansa väärässä paikassa. Kaikki vittuilevat asiakkaat ei suinkaan loppupelissä tule päälle, ja se 150kg testomörkö ei ehkä viekään pokea lihamyllyn läpi. Itse koen työpaikan haasteet äärimmäisen mukavina kokemuksina.

Kysyttiin otteista, yleensä kova (ja ehkä myös ruma) möläytys toimii yleensä hienosti. 8) Eihän se mikään vitsi ole, että keskivertoa parempi lihaskunto ja joku lajitausta auttaa ongelmatilanteissa. Noita perusjuttuja, mitä ravintolasta riippuen tulee tarpeelliseksi osata tai eniten vastaan kannattaa harjoitella kaveriporukalla. Lihasmuisti vaatii toistoja. Toisaalta hei, ei sen maahanviennin tai raudoituksen tarvi mikään esitys olla, eikä saakaan!. Toiminta vaatii aina perustelun ja supliikkimies selviää aina vähemmällä. Skenaarioita kannattaa pohtia ajan kanssa kotona ja miettiä systemaattisesti omaa toimintaansa. Stressitilanteessa kuitenkin sitten yleensä käy niin (tietääkseni myös vuosikausia työssä kokeneillekin), että jälkeenpäin hämmästelee omia ratkaisujaan.

Henkisesti raskas duuni vaatii jotain tasapainoksi. Urheilu on jees, ihan työtäkin silmällä pitäen.

Niin joo, itsehän olen mallia ns. kuivan kesän orava, vaikka lihaskunto onkin keskivertoa parempi. Joskus koen alle 180cm pituuden provosoivan tiettyä ihmistyyppiä ihan perkeleesti. Tärkeä on pitää jalat maassa, vaikka se eka hankala ulosheitetty asiakas tuntuukin voitolta.

Ja btw. kivat foorumit. Tänne tulee luultavasti kirjoiteltua enemmänkin. Varmaan sama juttu kun muillakin, kaverien työkokemukset on ainakin kuultu sata kertaa. :wink:
Markus

Re: ovihommien aloitus

ViestiKirjoittaja redman » Ti Joulu 02, 2008 21:07

Joo...yllättäen huomasin että vaikka on hommia tullu tehtyä jo vuosia niin muutaman kuukauden tauon jälkeen tuntui töihin mennessä että tämähän on "uutta" hommaa taas. Ei nyt voi sanoa että olis jännittänyt mutta olo oli vähän niin kuin olis menny uudelle ovelle eli kaikki asiat ja varusteet työpaikalla piti taas tsekata uudelleen.

Stressitilanteissa on kyllä nähty yhtä sun toista. Tosi yksilöllisiä ratkaisuja eri henkilöiltä samoissakin tilanteissa. Jotkut on luonnostaan paljon kovapäisempiä kuin toiset. Vaikka harjoittelemalla oppii niin ei kaikista silti mitään sotureita tule; eikä kyllä tarvitsekaan.

On tosi hyvä jos täällä kehtaa kysyä, miten muut on nämä työt kokenu kun hommia aloitteli. Ei varmaan ole epänormaalia että aloitteleva JV ensimmäisten tiukempien työiltojen jälkeen miettii nukkumaan mennessä että oonko mä tosiaan noin kusipää/pelle/homo/ihanmitävaan asiakkaat sanoo? Kyllä mä ainakin silloin mietin, tunnustan.
redman

EdellinenSeuraava

Paluu Miten pääsen työssä alkuun