Aloittaminen....

Aloitteleville järjestyksenvalvojille: ohjeita, vinkkejä, yms.

Aloittaminen....

ViestiKirjoittaja Obelix » Ke Heinä 16, 2008 4:35

Osaisiko joku neuvoa alkuun vähäsen? Tässä on tullut taas järkkärin hommista "haaveilu" unohdettua ja kouluttauduttua toiseen ammattiin, mutta nyt kun koulut on käytynä ja töihin pitäisi päästä niin tuo ovelle meno alkoi taas houkuttelemaan. :)

Olen huumorintajuinen, hyvä luontoinen ja pitkäpinnainen. En juo viinaa oikeastaan yhtään ja autokuskina pyöriessäni aloin sitten joskus ajattelemaan, että kestän hyvin humalaisia kaikinpuolin, että mikseipähän sitä järkkärinkin työtä voisi kokeilla jos se itselle olisi sopiva.
Luulen ymmärtäväni jotakin asiakaspalvelusta ja raameja on melkein se kaksi metriä ja painitaustaa on, joten mikäli jotakin tapahtuisi niin uskaltaisin jonkin verran sinne väliinkin mennä... Autokuskina ollessani tuppasin aina saamaan pelastaa kavereita sieltä nyrkin välistä puhuen ja jonkin verran väliin menemällä.

Mutta sitten se itse ongelmatilanne... Mulla on pitkät hiukset, jotka oleskelevat sökeröllä niskassa. Vartijoilla olen nähnyt pitkiä hiuksia miehillä ja naispuolisella pokella nähnyt hiukset ihan aukikin asti. Kaverit alalla sitä on todennut, että "ei hiukset haittaa mitään" ja muutama tuttava vartija on sitä sanonut, että "rohkeesti vain mukaan..."
Yritin sitten hakea muutamaan paikkaan aikoja sitten. Ekasta paikasta tuli vuosi takaperin yksi keikkatarjous, mutta olin silloin koulussa enkä hommia voinut ottaa vastaan ja toisessa paikassa sanottiin, että "tukka pois ja hommiin..." Väitettiin, että pitkät hiukset ovat turvallisuusriski ja peli on menetetty mikäli joku repii niistä. Valistettiin myös ettei alalla pitkähiuksisia katsota minkään ammattitaitoisen työnantajan puolesta, koska hiuksilla ei pärjää...
Silloin alkoi oma ihmettelyni, että miksiköhän niitä piilokaljuja sun muita suvaitaan, josta saa jo hiuksista revittyä, mutta siisti ponnari niskassa sökerölle nostettuna on turvallisuusriski... Eteenkin kun kaverit alalla sitä olivat uskotelleet, ettei hiuksista ole haittaa ja ei niistä helposti kiinni saa.

Tuo kuitenkin pisti silloin epäilyttämään, että mitäs jos meikäläistä ei ovelle huolitakaan niin en sitten silloin enempiä asian eteen tehnyt...
Tuon jälkeen olen parista pitkähiuksisesta miespuoleisesta pokesta kuullut, mutta itse vain olen ajatellut, että sitten muutaman vuoden päästä sitä kuitenkin siiliksi vetäsee, että odottaisi sinne saakka, mutta aika on pitkä ja leipääkin pitäisi saada.
Uskaltaako pitkähiuksisena alalle oikeasti? Onko niistä haittaa työssä? Pitkätukkahomoksi mua on huudeltu enkä jaksa kuittailuista välittää... kokoni puolesta sanoillanikin yleensä sen puoleen on vaikutusta yleensä hiuksista huolimatta, koska kooltani rimpula en ole. :D Joskus joku on epäillyt ettei pitkähiuksisella olisi samanlaista auktoriteettivaltaa kuin sillä kuulapäällä... ;)
Entäs miten oikeasti työnantajat pitkätukkiin suhtautuisivat vaikka se letti olisikin sökeröllä niskassa? Onko turha yrittää oville vai haenko paikkaa rohkeasti siitäkin huolimatta?

Olen myöskin tuota työturvallisuutta miettinyt, että metallipuolella hiuksista ei ollut ongelmia, kun sen sökerön piiloitti vielä pipon alle, mutta tämä lienee turhan outoa nähdä pipopäistä portsaria kesät ja talvet. :lol: Onko ovelle vinkkejä miten hiuksilla pärjää vai pärjääkö? Jos ei pärjää niin hommien aloittaminen venynee vielä viitisellä lisävuodella varmaankin... ja mikäli pärjää niin "miten pääsen työssä alkuun"? Osaisiko joku suositella paikkaa, välitysfirmaa tai vaikkapa ovea, jonne voisi päästä vaikkapa tuuraamaan tai ihan vuorojakin tekemään Turussa?
Halu ovelle on säilynyt, mutta vähän on mietityttänyt, että huolitaanko pitkähiuksista ovelle sekä miten sen ekan paikan saa hankittua?
Obelix

ViestiKirjoittaja juuze » To Heinä 17, 2008 14:10

Morjens!

Ei niistä pitkistä hiuksista mitään haittaa ole. Ennemmin päinvastoin. Itsellä oli kans vielä keväällä pitkä tukka, joka oli nutturalla tai sykkyrällä niskassa. Ei siitä koskaan mitään negatiivista sanottavaa ollut. Ennemmin tuli kiitosta, kun on vähän erilainen hiustyyli. Mun mielestä luonteella ja puhelahjoilla on isompi merkitys ku ulkonäöllä näissä hommissa. 7 vuotta olen alalla ollut ja yleensä saanut puhumalla ongelmatilanteet ratkottua. Toki välillä tulee vastaan asiakkaita, joihin ei puhe tehoa, vaan joudutaan turvautumaan fyysiseen suostutteluun. :)

Mutta älä pitkistä hiuksista stressaa. Jos se on esteenä työhönpääsyyn, niin etsi ammattitaitoisempi firma, jonka kautta hommiin haet. Noita henkilöstövuokrausfirmoja taitaa Turussakin olla sen verran, että jostakin varmasti tärppää. Ja kun kokemusta tulee, niin työhönpääsy helpottuu. Tsemppiä työnhakuun. :)
juuze

ViestiKirjoittaja Viki » To Heinä 17, 2008 20:06

Ihan samaa mieltä Juuzen kanssa. Mee toiseen firmaan töihin, jos ovat noin pösilöitä.

Jos joku sanoo että pitkät hiukset on turvallisuusriski niin pitäis varmaan sitten olla munaritkin -vai leikataanko nekin ennen töihin menoa siinä firmassa pois??? :shock:
Viki

ViestiKirjoittaja Obelix » La Heinä 19, 2008 6:58

Kiitoksia vastauksista! Aloittelevana sällinä ei oikein vielä tiedä mihin uskoa ja mihin ei niin pitää kokeneemmilta kysellä ettei aivan jallitetuksi tule. :wink: Eli voinen aivan hyvin mielin hakea töitä ja todennäköisesti seuraava paikka ei hiuksista enää mitään sano. :)

Järkevintä (=helpointa) lienee näin tuota ekaa ovea hakea juurikin välitysfirman kautta, koska itselleni ei ole oikein vielä avautunut miten oville portsarit töihin otetaan, koska erittäin harvoin esim työvoimatoimiston nettisivuilla on työpaikkoja ilmoitettuna. :D
Kyllä sitten kun ekalle ovelle edes on päässyt ja hommat oppinut niin uskon, että mikäli tarve vaatii niin seuraavan paikan löytää jo paljon helpommin. :)
Obelix

ViestiKirjoittaja cebic » Ma Heinä 21, 2008 10:31

Olen pitkätukkainen nainen ja mitään hätää ei hiuksista koskaan ole ollut.
Baarihomia vielä tehdessäni ne saattoivat joskus olla aukikin, mutta yleensä kiinni jollain tavalla - lähinnä sen takia että eivät mene omaan suuhun. Festareilla jne ponnari/letti + lippis on mielestäni paras.
4,5v aikana yksikään asiakas ei ole yrittänyt tarrata hiuksista kiinni.

Ei niitä hiuksia tarvitse pelätä, enemmän olisin huolissani vaikkapa isoista korvakoruista.

Tsemppiä työnhankintaan! :)
cebic

ViestiKirjoittaja Obelix » Ke Heinä 23, 2008 13:07

Viimeistään aamusta lähtee ensimmäiset hakemukset välitysfirmoihin. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. :)
Obelix

ViestiKirjoittaja juuze » To Heinä 24, 2008 9:06

Itse en palkkaisi tällaiseen työhön ketään hakemuksen perusteella ja näkemättä. Soita ja sovi tapaaminen, käy juttelemassa kasvotusten, niin työnantajakin näkee millainen kaveri olet. :)
juuze

Paluu Miten pääsen työssä alkuun