Asiakas lyö

Keskustelua erillaisista toimintatavoista.

Valvojat: jampula, pihapoliisi

ViestiKirjoittaja Mercenary » La Elo 12, 2006 19:50

Tearcandy kirjoitti:No, en jaksa sit? lakia t?ss?k??n tapauksessa selata, mutta olen kutakuinkin varma, ett? jos huitaiset turpaan asiakasta, pahoinpitelysyyte on lievempi kuin siin? tapauksessa, ett? huitaiset j?rkk?ri?.

Juu, ei kannata lakeja selata, jatketaan vaan mutuilua. Pahoinpitely on pahoinpitely, oli kohteena asiakas tai JV. Tapauksen kokonaisarvosteluun voi toki jollain tavallla vaikuttaa se, ett? JV suoritti lain m??ritt?miin oikeuksiin perustuvaa teht?v??, toimiasuisena. Mutta kuten sanoin, j?rjestyst? yll?pit?v?n henkil?n vastustamisesta rangaistaan edelleen.

Ja mik?li j?rkk?ri huitaisee takaisin itsepuolustukseksi, se on todenn?k?isesti "uskottavampaa" kuin se, ett? kadunmies huitaisee takaisin itsepuolustukseksi.

Itsepuolustuksella tarkoittanet h?r?varjelua? Sanoisin taas, ett? voi olla uskottavampaa tai sitten ei. Riippuu kokonaisarvostelusta. Kokonaisarvosteluun vaikuttavat mm. puolustajan ja hy?kk??j?n henkil?, olosuhteet jne, juuri ne asiat jotka mainitaan rikoslaissa h?t?varjelun kohdalla.

Ehk? t?ss? on kyse enemm?n auktoriteeteist? (joita nykysuomalaiset eiv?t kunnioita...) kuin lain kirjaimesta.

No kummasta t?ss? nyt puhutaan, auktoriteetist? vai enemmist? oikeuksista?
-Vain äärimmäisen tyhmyyden edessä saatan olla sanaton-
Mercenary

ViestiKirjoittaja Tearcandy » La Elo 12, 2006 20:12

Mercenary kirjoitti:
Tearcandy kirjoitti:
Ehk? t?ss? on kyse enemm?n auktoriteeteist? (joita nykysuomalaiset eiv?t kunnioita...) kuin lain kirjaimesta.

No kummasta t?ss? nyt puhutaan, auktoriteetist? vai enemmist? oikeuksista?

En ole varma, erotitko tuon ihan siksi, ettet oikeasti ymm?rt?nyt, vaiko siksi, ett? haluat provosoida..
Tarkoitus; kun ollaan oikeudessa punnitsemassa sit?, onko JV:n ly?minen pahempi kuin se, ett? huitasee kadunmiest?, niin auktoriteetti, ei lain kirjain, on se, mik? m??rittelee ne "enemm?t oikeudet".
><><><><><><><><><><><><><
Kokemus on sitä mitä saa,
kun ei saa, mitä haluaa.
Tearcandy

ViestiKirjoittaja Mercenary » La Elo 12, 2006 20:21

Tearcandy kirjoitti:Tarkoitus; kun ollaan oikeudessa punnitsemassa sit?, onko JV:n ly?minen pahempi kuin se, ett? huitasee kadunmiest?, niin auktoriteetti, ei lain kirjain, on se, mik? m??rittelee ne "enemm?t oikeudet".

Luuletko tosiaan ett? j?rjestyksenvalvojalle ilmestyy k?r?jill? jotain lakiin kirjoittamattomia oikeuksia?
Mercenary

ViestiKirjoittaja kolin ukko » La Elo 12, 2006 20:42

--
Viimeksi muokannut kolin ukko päivämäärä Ma Syys 11, 2006 2:17, muokattu yhteensä 1 kerran
kolin ukko

ViestiKirjoittaja hps » Su Elo 13, 2006 11:56

Mercenary kirjoitti:
Tearcandy kirjoitti:Ja mik?li j?rkk?ri huitaisee takaisin itsepuolustukseksi, se on todenn?k?isesti "uskottavampaa" kuin se, ett? kadunmies huitaisee takaisin itsepuolustukseksi.

Itsepuolustuksella tarkoittanet h?r?varjelua? Sanoisin taas, ett? voi olla uskottavampaa tai sitten ei. Riippuu kokonaisarvostelusta. Kokonaisarvosteluun vaikuttavat mm. puolustajan ja hy?kk??j?n henkil?, olosuhteet jne, juuri ne asiat jotka mainitaan rikoslaissa h?t?varjelun kohdalla.

Niinp?. Hyv?n? nyrkkis??nt?n? voi pit??, ett? JV:ll? on v?hemm?n mahdollisuuksia vedota h?t?varjeluun kuin asiakkaalla. JV on t?iss?, hoitamassa hommaa johon kuuluu est?? vaaratilanteita, ja h?nelle on sit? varten annettu oikeuksia voimakeinojen k?ytt??n. Silloin pit?? koettaa p?rj?t? niill?, ja vain hyvin poikkeustapauksessa turvautua h?t?varjeluun. Mit? enemm?n on varustelua, sit? v?hemm?n pit?isi olla tarvetta h?t?varjeluun, sill? tilanteet voidaan ennakoida ja hoitaa voimank?yt?ll?.

Poliisin kohdallahan t?m? on mennyt erityisen pitk?lle. Todella harvassa on tilanteet, joissa poliisi voisi vedota h?t?varjeluun niin ett? oikeus sen hyv?ksyisi. Se n?kyy hyvin oikeusk?yt?nn?st?. JV:n kohdalla tuo p?tee v?hemm?ss? m??rin, mutta silti.
hps

ViestiKirjoittaja Mercenary » Su Elo 13, 2006 12:09

hps kirjoitti:Poliisin kohdallahan t?m? on mennyt erityisen pitk?lle. Todella harvassa on tilanteet, joissa poliisi voisi vedota h?t?varjeluun niin ett? oikeus sen hyv?ksyisi. Se n?kyy hyvin oikeusk?yt?nn?st?. JV:n kohdalla tuo p?tee v?hemm?ss? m??rin, mutta silti.

Hassua hommassa on se, ett? h?t?varjelus??nn?s ei mill??n tavalla erottele mattimeik?l?ist?, JV:t? tai virkantointaan hoitavaa polisiia. Oikeusk?yt?nt? sen sijaan erottelee.

Oikeusk?yt?nn?n mukaan ty?ss??n v?kivaltaa mahdollisesti kohtaava ihminen ei juuri koskaan joudu h?t?varjelutilanteeseen. Vaan mahtaako olla oikeasti n?in?
Mercenary

ViestiKirjoittaja Riku » Ma Elo 14, 2006 13:46

Aika tiukalla k?dell? syytt?j? (ainakin mun kohdalla) kyll? suhtautuu tilanteeseen, jossa JV:a on ly?ty eli pahoinpidelty. Mulle olisi k?yny sovittelu eli ly?nniss? rikkoutuneen kevytsillan (hammas) 900e uusiminen sek? kipu ja ja s?rky 100e.

Syytt?j? halusi kuitenkin asian oikeuteen tuomarin eteen rikosnimikkeen? pahoinpitely ja j?rjestyst? yll?pit?v?n henkil?n pahoinpitely. Tuomio tuli ly?j?lle (samassa k?sittelyssa oli toinen pahoinpitelykin ko. hahmolla) 3kk ehdollista->muutettiin ty?palveluksi (vai mik? se oli) ja mulle mun vaatimat korvaukset ja yli kaks tonnia mun asianajopalkkioita. Halpa ly?nti...

Ko. ly?ntitilanne tuli t?ysin puskasta. Er?s henkil? oli potkaissut toista jv:a jalkaan ja l?hdimme ko. henkil?n per??n. H?nen kaverinsa estiv?t kulkumme ja kun yritin soittaa poliisille yksi miehist? p??tti ly?d?. Iskusta toivuttuani l?hdi per??n ja 50 metrin p??ss? p??sin l?hiet?isyydelle ja k?skin pys?hty?. Sen enmp?? ei voimank?ytt?? tarvittu, pippuri tosin oli k?mmeness? jemmassa varmuuden vuoksi. Poliisitkin olivat l?hell? ja keskustelun j?lkeen ly?j? vietiin putkaan y?ksi.
Riku

ViestiKirjoittaja Tearcandy » Ma Elo 14, 2006 13:52

Rikun esimerkin varjossa, k??nnet??n tilanne toisinp?in; joku ihminen huitasee tavallista ihmist? tuolla tavalla.. Veikkailen ett? tuomio olisi ollut lievempi. Saatan olla v??r?ss?kin, tottakai.
><><><><><><><><><><><><><
Kokemus on sitä mitä saa,
kun ei saa, mitä haluaa.
Tearcandy

ViestiKirjoittaja HiljainenTiili » Ma Elo 14, 2006 19:23

Vaikuttaa provolta tai sitten Mr H?meenlinna on viel?kin shokissa tapahtuneen johdosta kun tulee lapsuksia tuonne tekstiin.

Riku kirjoitti:...rikosnimikkeen? pahoinpitely ja j?rjestyst? yll?pit?v?n henkil?n pahoinpitely...

Kumpi siit? tuli? Pahoinpitely vai j?rjestyst? yll?pit?v?n henkil?n v?kivaltainen vastustaminen? Onko sinulla mahdollisesti oikeuden p??t?s asiasta, niin voit sen siit? tarkistaa.

Itse en ole kuullut tuollaista rikosnimikett? kuin j?rjestyst? yll?pit?v?n henkil?n pahoinpitely, mutta enh?n min? varma voi olla jos laki on vaikka t?ss? hiljan muuttunut.

RL17L6 ? (24.7.1998/563)
J?rjestyst? yll?pit?v?n henkil?n vastustaminen

Joka k?ytt?m?ll? tai uhkaamalla k?ytt?? v?kivaltaa est?? tai yritt?? est?? j?rjestyst? yll?pit?v?? henkil?? suorittamasta h?nelle lain tai asetuksen nojalla kuuluvaa teht?v?? tai muuten vaikeuttaa sanotun teht?v?n suorittamista, on tuomittava, jollei laissa muualla s??det? ankarampaa rangaistusta, j?rjestyst? yll?pit?v?n henkil?n vastustamisesta sakkoon tai vankeuteen enint??n kuudeksi kuukaudeksi.

J?rjestyst? yll?pit?v?ll? henkil?ll? tarkoitetaan t?ss? pyk?l?ss?

....4) j?rjestyksenvalvojista annetussa laissa (533/1999) tarkoitettua j?rjestyksenvalvojaa. (22.4.1999/536)

RL21L5 ? (21.4.1995/578)
Pahoinpitely

Joka tekee toiselle ruumiillista v?kivaltaa taikka t?llaista v?kivaltaa tekem?tt? vahingoittaa toisen terveytt?, aiheuttaa toiselle kipua tai saattaa toisen tiedottomaan tai muuhun vastaavaan tilaan, on tuomittava pahoinpitelyst? sakkoon tai vankeuteen enint??n kahdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.

Riku kirjoitti:...pippuri tosin oli k?mmeness? jemmassa varmuuden vuoksi....

Oliko rouhetta, jauhetta vai kokonainen? Ilmeisesti kokonainen?
HiljainenTiili

ViestiKirjoittaja HiljainenTiili » Ma Elo 14, 2006 19:25

Tearcandy kirjoitti:Rikun esimerkin varjossa, k??nnet??n tilanne toisinp?in; joku ihminen huitasee tavallista ihmist? tuolla tavalla.. Veikkailen ett? tuomio olisi ollut lievempi. Saatan olla v??r?ss?kin, tottakai.

Niinkuin tuossa aikaisemmassa postauksesa lalitoin, niin JYHVV tulee maksimissaan se 6kk vs. PP:st? 2v
HiljainenTiili

ViestiKirjoittaja Mercenary » Ma Elo 14, 2006 23:27

HiljainenTiili kirjoitti:Kumpi siit? tuli? Pahoinpitely vai j?rjestyst? yll?pit?v?n henkil?n v?kivaltainen vastustaminen? Onko sinulla mahdollisesti oikeuden p??t?s asiasta, niin voit sen siit? tarkistaa.

Itse en ole kuullut tuollaista rikosnimikett? kuin j?rjestyst? yll?pit?v?n henkil?n pahoinpitely, mutta enh?n min? varma voi olla jos laki on vaikka t?ss? hiljan muuttunut.

Ja jos ei laki ole hiljan muuttunut, niin se ei tunne my?sk??n j?rjestyst? yll?pit?v?n henkil?n vastustamisesta t?rke?? tekomuotoa.
Mercenary

ViestiKirjoittaja Jeshe » Ti Elo 15, 2006 3:20

HiljainenTiili kirjoitti:
Riku kirjoitti:...pippuri tosin oli k?mmeness? jemmassa varmuuden vuoksi....

Oliko rouhetta, jauhetta vai kokonainen? Ilmeisesti kokonainen?

:offtopic: En tied? johtuuko kellon ajasta mutta saipahan ennen nukkumaan menoa mojovat naurut!
Jeshe

ViestiKirjoittaja pikkuinen » To Elo 17, 2006 16:50

Tearcandy kirjoitti:Rikun esimerkin varjossa, k??nnet??n tilanne toisinp?in; joku ihminen huitasee tavallista ihmist? tuolla tavalla.. Veikkailen ett? tuomio olisi ollut lievempi. Saatan olla v??r?ss?kin, tottakai.

Ota toisaalta sekin huomioon, ett? JVt tai muut turvallisuusalan ty?ntekij?t eiv?t ainakaan oikeusistuimien mukaan tunnu joutuvan h?t?varjelutilanteisiin, vaan mit? omassa l?hipiiriss? on n?hnyt ja kuullut, niin kyse on ollut voimank?yt?st?. Yleens? katsotaan, ett? JVll? tulee olla tarvittavat tiedot ja taidot tilanteiden hoitamiseen ilman, ett? ne menev?t h?t?varjelun puolelle.

Totuushan on se, ett? voimank?ytt?tilanteet toimivat useimmiten kaavalla h?t?varjelu-voimank?ytt?-h?t?varjelu-voimank?ytt?-etc, eik? aina ole todellakaan selv?? onko tilanteessa puolustettu oikeushyv?? vai suoritettu lain mukaista teht?v??. Tuntuu vain ja ainoastaan typer?lt?, ett? turvallisuusalan ty?ntekij?it? saa haukkua, p??lle saa sylke?, saa ly?d?, purra ja potkia, ja oletetaan vaan ett? sen ty?n takia pit?? siet?? tuo kaikki. Ja jos vastaavaa tekisi tavan tallaajalle, niin veikkaan ett? siit? l?htisi reippaasti isommat sanktiot eteenp?in, koska ei tavan tallaajan "kuulu" siet?? mussutusta ja r?k?klimppej? samalla tavalla kuin JV/vartijan/poliisin.
pikkuinen

ViestiKirjoittaja piiperö » Ma Elo 21, 2006 18:44

Pakko kommentoida, ett? kuka on tilanteessa lammas? Min? joka en hermoile ja yrit?n pit?? rauhaa yll? tai sin?, joka pist?t miehen heti nippuun vaikka se ei viel? v?ltt?m?tt? ole edes tarpeen ja saat viel? siit? samalla itsellesi vakio vittuilijan iltoihin?
En tarkoittanut toki, ett? kaikilla on kivaa, mutta tarkoitin sit? l?hinn?, ett? turha sit? on kyykytt?? mik?li tilanne muutenkin raukeaa... moni vain n?ytt?? soittavan poliisin heti paikalle. Itse olen joutunut v?kivallan kohteeksi ihan siviiliss?kin, enk? ole koskaan poliisia jaksanut paikalle soittaa... joko minulla on vain pirun hyv? tuuri tai sitten olen laiska enk? jaksa vaivata poliisien p??t? asialla, jonka pystyn itsekkin ratkomaan ihan hyvin p?in. :wink:
piiperö

ViestiKirjoittaja Mercenary » Ma Elo 21, 2006 19:27

piiper? kirjoitti:Pakko kommentoida, ett? kuka on tilanteessa lammas? Min? joka en hermoile ja yrit?n pit?? rauhaa yll? tai sin?, joka pist?t miehen heti nippuun vaikka se ei viel? v?ltt?m?tt? ole edes tarpeen ja saat viel? siit? samalla itsellesi vakio vittuilijan iltoihin?

Kenelle tuo teksti on osoitettu? Olkoon kenelle hyv?ns?, vastaan silti: Sin? olet lammas. Et soita poliisia koska pelk??t ett? joku tulee vittuilemaan sinulle my?hemmin. Ei sit? vittuilijaa ole pakko laskea sinne ravintlaan en?? ikin? sis?lle ja tuskin talvipakkasella mr. vittuiluja siin? pihassa tuntitolkulla seisoo.

Minun jakeluuni ei mene se ett? j?rjestyst? valvovaa henkil?? saa tintata koteloon ilman sanktiota ja vastuuta teoista. Jos mielest?si on lammasmaista saattaa ly?j? edesvastuuseen teoistaan, niin se on sinun ongelmasi.

En tarkoittanut toki, ett? kaikilla on kivaa, mutta tarkoitin sit? l?hinn?, ett? turha sit? on kyykytt?? mik?li tilanne muutenkin raukeaa... moni vain n?ytt?? soittavan poliisin heti paikalle.

Mit? kyykytt?mist? se on jos edesvastuuseen joutumista hieman avitetaan tilaamalla viranomaiset paikalle? Asiakas kertoo tilauksensa siin? vaiheessa kun yritt?? ly?d? tai ly?, sen j?lkeen tulee sit? mit? tilattiin.

Itse olen joutunut v?kivallan kohteeksi ihan siviiliss?kin, enk? ole koskaan poliisia jaksanut paikalle soittaa... joko minulla on vain pirun hyv? tuuri tai sitten olen laiska enk? jaksa vaivata poliisien p??t? asialla, jonka pystyn itsekkin ratkomaan ihan hyvin p?in. :wink:

Tuo on sinun ongelmasi, ei minun.
Mercenary

EdellinenSeuraava

Paluu Miten toimia tilanteessa