Portsari käännytti romaanit ovelta

Keskustelua ravintoloiden järjestyksenvalvonnasta.

Valvojat: jampula, pihapoliisi

Portsari käännytti romaanit ovelta

ViestiKirjoittaja jyri » Ma Heinä 03, 2006 16:55

Mitäs mieltä olette tästä? (Iltalehti 30.6.2006)

Kuva
Viimeksi muokannut jyri päivämäärä Ti Heinä 04, 2006 7:46, muokattu yhteensä 1 kerran
jyri

ViestiKirjoittaja monica » Ma Heinä 03, 2006 22:12

Tää kuvaa hyvin tätä suomen mentaliteettia.. ravintoloitsijallahan pitäisi olla oikeus valita asiakkaansa, mutta kun kaikki tummahipiäiset tuntee niin älyttämän hyvin lakipykälän tietyt koukerot. Totuushan se on, että romaaneista on lähes aina ongelmia, jos niitä otetaan sisälle. Ja toisekseen ravintolat menettää asiakkaitaan niiden takia. Olen sitä mieltä, että romaanit perustakoon oman ravintolan karaokella varustettuna ja sinne omat heimo järjestyksenvalvojat (jos kortteja saavat) ja jättäkään päästämättä meidät valkonaamat sinne niin eikähän niilläkin helpota.. (lupaan etten nosta syytettä, vaikken sinne pääsiskään!!!)
p.s. hullua, että juuri järjestyksenvalvoja joutui maksamaan, eikä ravintoloitsija, joka ohjeistuksen oli antanut! Yes, suomen laki, miten oikeudenmukaista!
monica

ViestiKirjoittaja Muhamed » Ma Heinä 03, 2006 22:24

Kyla meitakin aina syrjitaan, enka ymarra miks? Taidate kaikki suomalaset olla rasisteja? Tahtosin hieman ymarrysta, voisiteko selitaa miksi vihatte meita? Koitahan monika perutella mielipiteitasi hieman parempi!
Muhamed

ViestiKirjoittaja Aleksanteri » Ma Heinä 03, 2006 22:34

Onko kellään tietoa, miten näissä tilanteissa sitten tulisi toimia, jotta lakia noudatettaisiin, että järjestys saataisiin pysymään ravintolassa ja ei tulisi sakkoja järjestyksenvalvojalle omistajan vaatimuksien takia?
Aleksanteri

ViestiKirjoittaja jyri » Ti Heinä 04, 2006 7:58

Onko kellään tietoa, miten näissä tilanteissa sitten tulisi toimia, jotta lakia noudatettaisiin, että järjestys saataisiin pysymään ravintolassa ja ei tulisi sakkoja järjestyksenvalvojalle omistajan vaatimuksien takiaä

Olen pohtinut samaa kuinka tuo hoidetaan. On yhtä helvettiä ruveta kinastelee ovella ja jos pitää rahastaa samalla muita asiakkaita yms. Ja ainahan omistajat antaa pelisäännät. Helposti kiireessä tulee sanottua väärät sanat ja henkilät, jotka osaa valittamisen taidon käyttävät yhtä lausetta oikein. Ja perästä kuuluu!

Kuka muuten tälläisissä tilanteissa maksaa sakot?
jyri

Viimeiseen saakka.

ViestiKirjoittaja Samppa » Ke Heinä 05, 2006 14:13

Olen yrittänyt estää rasismia nostamasta rumaa päätään koko urani ajan. Mutta kerta toisen jälkeen on ystävällisyys ja luottamus romaaneja kohtaan kostautunut, kuka sitä enää jaksaaä!?
Samppa

ViestiKirjoittaja Hiltuka » To Heinä 06, 2006 11:26

Muutama vuosi sitten erään rokkibaarin ovella ollessani totesin romaneille, etten päästä heitä sisään sen takia koska en voi taata heidän omaa turvallisuuttaan siellä.
Eräs heimoveli sitten kävi valittamassa paikalle tulleille poliiseille asiasta. Konstaapeli kysyi "siis te tulette tekemään valitusta rasismista kun hän ajattelee teidän turvallisuuttanneä"
Eipä seurue osannut tuohon enää vastata mitään ihmeellisempää. En tiedä oliko tuo miten perusteltu syy, mutta toimi ainakin tuolla kerralla!
Tyhmät valvovat järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen.
Hiltuka

Asenne kuntoon ulkomaalaiset-romanit!

ViestiKirjoittaja pihapoliisi » To Heinä 06, 2006 16:38

Kuten yleensä ulkomaalaisilla - romaneillakin on väärä asenne! Että jos sitä syrjitään niin heidän on helppo turvautua tuohon rasisti-syrjintä sanaan. Heillä on vain itsellään väärä tapa ilmaista itseään ja käytäskin on aika oman maan menttaliteettiä korostava. Eikäs olisi aika elää maassa maan tavalla. :roll:ps.ehkäpä tekin pääsette ravintoloihin sisälle kun asenne vaihtuu!
pihapoliisi

Voehan r?h?m

ViestiKirjoittaja Dailybread » To Heinä 06, 2006 21:52

Kaipa sitä virtaa pitäis läytää siitä lainkirjaimesta mihin sen kieltävän päätäksensä nojaa. Johan sen tietää Pihtiputaan mummo ja Hentun Liisakin että henkilään kohdistuvasta perusteesta tulee runtua. Iljettävää lukea rasistisia kommentteja tällä boardilla, mutta tottahan se on - mullakin viimeset kymmenen vuotta romaneista ei sitten vitun yhtään kertaa postiivista asiakastilannetta. Aina vaikeuksia. Se on vaan asia, jonka kanssa on elettävä. Vähän sama asia kuin sulle syntyis tyttälapsi ymmärrättehän. Ethän sä sitä toivonut, mutta pakkohan se on ottaa vastaan:) Se laki on sama kaikille, ei sille mitään voi. Deal with it. Ai, niin ä ei ole olemassa mitään saatanan "maan tapaa". Ja jos on, niin siihen kuuluu alkoholi aika liikaa ja se on muuten paha tapa. Tän maan tapa on huonot käytästavat. Se on aivan vitun se ja sama onko keltaista tai vaikka vihreen ja sinisen pinkkiä naamassa, jos ihminen osaa käyttäytyä. Okei, romaneista 98% ei osaa (ne 2% on vielä vaipoissa eikä osaa puhua). Mutta ei kyllä osaa valtaväestäkään. Jos osaisi, meillä ei olisi täit
"Nulla dies sine linea"
Dailybread

ViestiKirjoittaja WesQ » Ti Heinä 11, 2006 15:02

http://www.satakunnankansa.fi/teema/syrjinta/

Mielenkiintosta keskustelua aiheutti täällä porissa.. Ravintoloihin yrittäneistä yhden kanssa olen itse ollut todellisissa ongelmissa, ja rikostaustaa on myäs muilla. Silti jaksavat valittaa...
WesQ

Romanit ep?ilev?t ravintoloitsijoiden sopineen joukkoporttik

ViestiKirjoittaja valvoja » Ti Heinä 11, 2006 15:06

Kiitos WesQ. Laitan sen koko artikkelin tähän perään. Se voi kadota tuolta www-sivuilta.

Kopioutu 11.7.06 http://www.satakunnankansa.fi/teema/syr ... 3499.shtml

Romanit epäilevät ravintoloitsijoiden sopineen joukkoporttikiellosta Porissa
06.06. - 11:24
Porin 16 ravintolasta tehtiin rikosilmoitus syrjinnästä.

--------------------------------------------------------------------------------
HARRI AALTO
PORI

Porin kaupunginhallituksen asettaman romanityäryhmän jäsen, romaniyhteisää edustava Dimitri Hagert epäilee, että kaupungin ravintolamaailmassa lähes yhdenmukaisesti noudatettava käytäntä romanien joukkoporttikiellosta perustuu ravintoloitsijoiden yhteiseen sopimukseen.

ä Muunlaiseen johtopäätäkseen ei voi tulla, niin samalla tavalla ravintolat romaniasiassa toimivat, Hagert sanoo.

Hän kävi eilen jättämässä poliisille rikosilmoituksen 16:sta lähinnä kaupungin keskustassa toimivasta ravintolassa.

Romaniyhteisä epäilee, että ravintolat syrjivät heitä etnisen taustan takia. Kysymys ei rikosilmoituksen mukaan ole yksittäisten romanien syrjinnästä, vaan koko yhteisää koskevasta kollektiivisesta syrjinnästä.

Rikosilmoitus koskee käytännässä lähes kaikkia Porin keskustassa toimivia ravintoloita, aivan pienimpiä kuppiloita myäten. Lähinnä vain muutamat ruokaravintolat ja jokunen pubi eivät ole syrjintäepäilylistalla.

Pääsy evättiin tylyillä kielloilla

Lista perustuu romaniseurueen viime viikonloppuna tekemään julkiseen testiin. Satakunnan Kansa seurasi, kuinka nelijäseninen siististi pukeutunut ja selvin päin ollut romaniseurue käännytettiin jokaisesta ravintolasta, jonne seurue pyrki asiakkaaksi.

ä Hyväksymme täysin henkiläkohtaiset porttikiellot, jos ne on annettu esimerkiksi järjestyshäiriäiden takia. Mutta nyt kysymys on jostakin ihan muusta. Esimerkiksi itse kysyin yhden minut asiakkaana torjuneen ravintolan ovimieheltä, olenko hänen tietääkseen koskaan edes ollut asiakkaana tässä ravintolassa. Vastaus oli tyly: et ole etkä tule, Dimitri Hagert kertaa viikonvaihteen kokemuksiaan.

Vähemmistävaltuutetun
toimistosta ohjeita

Romaniyhteisä pitää kohteluaan syvästi loukkaavana. Asia ei ole uusi, mutta Hagertin mukaan siihen on nyt puututtava.

ä Keskustelin ongelmastamme ennen ulostuloamme poliisipäällikkä Timo Vuolan kanssa. Hän rohkaisi minua toimimaan, kuten lain mukaan rikosepäilyissä pitääkin toimia.

Hagert korostaa, ettei rikosilmoituksilla ja ongelman nostamisella julkisuuteen haeta mitään erityisoikeuksia romaneille.

ä Haluamme vain samat oikeudet kuin muullakin väeställä on, hän sanoo.

Porin romaniyhteisä haluaa viedä syrjintäjutun oikeuteen saadakseen asiasta mustaa valkoiselle. Dimitri Hagert kertoo saaneensa tarkat menettelytapaohjeet sekä vähemmistävaltuutetun toimistosta että tunnetulta helsinkiläiseltä asianajajalta Heikki Lampelalta, joka hänen mukaansa on lupautunut ajamaan Porin romanien asiaa.

ä Uskon sataprosenttisesti, että voitamme jutun. Esimerkiksi Helsingissä on aiemmin ollut oikeudessa vastaavia tapauksia, ja niissä on ravintoloitsijoita ja ravintolan henkiläkuntaan kuuluvia tuomittu syrjinnäst
Viimeksi muokannut valvoja päivämäärä To Syys 14, 2006 21:15, muokattu yhteensä 1 kerran
valvoja
Site Admin

ViestiKirjoittaja WesQ » Ti Heinä 11, 2006 17:13

Ja vielä kyseiseen porukkaan palaten.. Pari viikkoa lehtijutun jälkeen yksi porukan romanimiehistä kävi ovimiehen kimppuun puukon kanssa. Viiltoja naamaan ja pitkä sairasloma. En voi ymmärtää valittamista kyseiseltä porukalta.
Itse olen ollut pienehkässä paikallisessa täissä ja aina on ollut ongelmia kun on sisälle päästetty. Ja kun evättiin pääsy niin tehtiin rikosilmoitus syrjinnästä, joka ei kuitenkaan mennyt läpi. Poliisit ymmärsivät kun eväämisen syyksi annettiin romanien itsensä ja muiden asiakkaiden turvallisuuden takaaminen. Joka oli myös totuus.
Onko muilla ollut ongelmia?
WesQ

ViestiKirjoittaja HiljainenTiili » Ti Heinä 11, 2006 17:22

--
Viimeksi muokannut HiljainenTiili päivämäärä Ma Syys 11, 2006 5:27, muokattu yhteensä 1 kerran
HiljainenTiili

ViestiKirjoittaja WesQ » Ti Heinä 11, 2006 18:10

Meidän tapauksessa minua ei edes kutsuttu laitokselle, vaan ravintolapäällikön lausonnon perusteella unohdettiin koko juttu.
WesQ

....

ViestiKirjoittaja lemmy » Pe Heinä 14, 2006 13:39

Jep toi oli hyvä poitti mitä olen itse käyttänyt usein etten pysty takaamaan heidän turvallisuuttaan, sitte useampi ravitoloitsija on ilmoittanut ettei kansanasuissa saa päästää sisään siihen on hyvä vedota, sillä känninen mustalaislauma tietää melkein aina hankaluuksia on parempi ennaltaehkästä tilanne, mutta jos on pakottava tilanne ja joudut päästämään ne sisään niin koita luoda kontaktia vanhimpaan mieheen koska niil on tosi tarkka arvojärjestys. Mä oon yleensä jos oon joutunu niit ottaan sisään sanonu suoraan vanhimmalle äijälle että pitää ne apinansa kurissa niin sitten voidaan ehkä päästä seuraavankin kerran ja tää on toiminu aika hyvin. Mut suosittelen tilanteen arvioimista ja jos tuntuu ettei pysty klaaraan sitä porukkaa ni helpompi kuitenki käännyttää ku alkaa myllyttään sisällä...
lemmy

Seuraava

Paluu Järjestyksenvalvonta ravintoloissa