Todistajaksi...

Keskustelua ravintoloiden järjestyksenvalvonnasta.

Valvojat: jampula, pihapoliisi

Todistajaksi...

ViestiKirjoittaja WesQ » Pe Loka 20, 2006 10:15

Juuri lopetin puhelun poliisisedän kanssa, täytyisi mennä antamaan todistajalausunto maanantaina...
Tossa loppukesästä tuli vähän ongelmia ex-tyttöystävän isän kanssa kun itse olin vapaalla baarissa jossa myös töissä olen ollut.
Oli aika riitaisi ero exän kanssa tossa melkein pari vuotta sitten.
Heti baarin päästyäni huomasin pyörätuolissa istuvan ex-appiukon pyödässä ja sanoin tutulle pokelle että ongelmia taitaa tulla. Ja heti vessaan mentyäni tämä sekopää pyysikin minua pyötäänsä käymään. Minä tietysti pienessä jurrissa menin innoissani kuuntelemaan mitä asiaa tällä oli.
Eipä siinä sitten kauaa tarvinnut persettä kuluttaa kun ex-au oli jo niskassa kiinni.
Itse nousin ja hillitsin hermoni, eipä sitä vapaa-ajalla viitsi alkaa tappelemaan työpaikalla.
Poke tuli paikalle, ja ilmoitti tälle sekopäälle että on aika vaihtaa kuppilaa. Tilasi tälle taksinki ja antoi laulaa yhden biisin karaokessa. Taksi tuli, mutta sekopää ei suostunut lähtemään. Varmaan 10 minuuttia poke yritti puhumalla saada häirikön ulos, kunnes lopulta otti tuolin kahvoista kiinni ja vei vauhdilla ulos.
Ihan tarkkaa tietoa itsellä ei ole siitä mitä pihalla tapahtui, mutta lopulta pokella oli silmässä vekki ja ex-appiukko makasi maassa.

Nyt molemmat ovat tehneet toisistaan rikosilmoituksen, nimikkeenä pahoinpitely.

Mitäs mieltä olette? Minusta ei asiakkaalla ole paljoa nokan koputtamista.
Poke yritti pitkään (liiankin pitkään) saada hänet ulos puhumalla. Ja kun se ei auttanut niin otti kovemmat otteet. Ihan oikeutetusti minun mielestäni.
Itse en olisi odottanut niinkään kauaa. Vaikka kyseessä oli pyörätuolissa istuva henkilö niin samat säännöt myös heitä koskee.
WesQ

Re: Todistajaksi...

ViestiKirjoittaja kti » Pe Loka 20, 2006 13:02

WesQ kirjoitti:Juuri lopetin puhelun poliisisedän kanssa, täytyisi mennä antamaan todistajalausunto maanantaina...
Tossa loppukesästä tuli vähän ongelmia ex-tyttöystävän isän kanssa kun itse olin vapaalla baarissa jossa myös töissä olen ollut.
Oli aika riitaisi ero exän kanssa tossa melkein pari vuotta sitten.
Heti baarin päästyäni huomasin pyörätuolissa istuvan ex-appiukon pyödässä ja sanoin tutulle pokelle että ongelmia taitaa tulla. Ja heti vessaan mentyäni tämä sekopää pyysikin minua pyötäänsä käymään. Minä tietysti pienessä jurrissa menin innoissani kuuntelemaan mitä asiaa tällä oli.
Eipä siinä sitten kauaa tarvinnut persettä kuluttaa kun ex-au oli jo niskassa kiinni.
Itse nousin ja hillitsin hermoni, eipä sitä vapaa-ajalla viitsi alkaa tappelemaan työpaikalla.
Poke tuli paikalle, ja ilmoitti tälle sekopäälle että on aika vaihtaa kuppilaa. Tilasi tälle taksinki ja antoi laulaa yhden biisin karaokessa. Taksi tuli, mutta sekopää ei suostunut lähtemään. Varmaan 10 minuuttia poke yritti puhumalla saada häirikön ulos, kunnes lopulta otti tuolin kahvoista kiinni ja vei vauhdilla ulos.
Ihan tarkkaa tietoa itsellä ei ole siitä mitä pihalla tapahtui, mutta lopulta pokella oli silmässä vekki ja ex-appiukko makasi maassa.

Poke yritti pitkään (liiankin pitkään) saada hänet ulos puhumalla. Ja kun se ei auttanut niin otti kovemmat otteet. Ihan oikeutetusti minun mielestäni.
Itse en olisi odottanut niinkään kauaa. Vaikka kyseessä oli pyörätuolissa istuva henkilö niin samat säännöt myös heitä koskee.

Mielestäni olisi pitänyt kutsua poliisipartio paikalle, joka olisi hoitanut häirikön pois
Kari
kti

ViestiKirjoittaja Ralle Ryökäle » Pe Loka 20, 2006 13:08

10 minuutia puhumalla! Kuullostaa uskomattomalta. Jokatapauksessa, ei sulla mitään hätää tossa jutussa ole, jos meni niinkuin kerroit.
Ralle Ryökäle

ViestiKirjoittaja cebic » Pe Loka 20, 2006 13:50

Onnea WesQ, sulla jatkunee ongelmat vielä pitkään eron jälkeen tulevaisuudessakin :(
Mut jos itse et ole tehnyt mitään, niin onneks sulla on puhtaat jauhot pussissa! Tsemppiä ja onnea uuteen parisuhteeseen :)
cebic

ViestiKirjoittaja Hiltuka » Pe Loka 20, 2006 14:07

kti kirjoitti:Mielestäni olisi pitänyt kutsua poliisipartio paikalle, joka olisi hoitanut häirikön pois

Eikös se ole järjestyksenvalvojien tehtävä ravintolan sisätiloissa? Näin ainakin virkavalta on väittänyt muutamalle työtoverille... :wink:
Tyhmät valvovat järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen.
Hiltuka

ViestiKirjoittaja WesQ » Pe Loka 20, 2006 16:07

Juuh, eipäs mulla olekkaan hätää. Onneksi olin vielä sen verran järjissäni etten alkanut tuolilla mätkimään, vaikka mielessä kävikin. :)

Toivottavasti vaan töissä olleelle kaverillekkaan ei tule ongelmia. :)

Heh, kiitoksia vaan Cebic. Onnea tarvitaankin. Eikä ku.... ;)
WesQ

ViestiKirjoittaja WesQ » Ke Loka 25, 2006 12:47

Kuulusteluissa tuli käytyä.
Eipä taida kaverilla olla mitään hätää, toinen osapuoli ei ole edes mennyt kuulusteluihin kutsuista huolimatta. Eli olinpaikkaetsintäkuulutus on päällänsä..
Hyvä meininki oli laitoksella, siellä ne koppalakit painiskeli käytävällä ku olin lähdössä pois. :)
WesQ

ViestiKirjoittaja YV » Ke Loka 25, 2006 13:07

WesQ kirjoitti:Taksi tuli, mutta sekopää ei suostunut lähtemään. Varmaan 10 minuuttia poke yritti puhumalla saada häirikön ulos, kunnes lopulta otti tuolin kahvoista kiinni ja vei vauhdilla ulos.

kti kirjoitti:Mielestäni olisi pitänyt kutsua poliisipartio paikalle, joka olisi hoitanut häirikön pois

Ensisijaisesti ravintolahäiriköiden hoitaminenhan on jv:ien heiniä, joten ei sinne heti ekaksi sitä poliisia kuulu kutsua hätiin.

Ja mitä tulee pyörätuolissa olevan häirikön hoitamiseen, niin tottahan toki samat säännöt koskevat pyörätuolissa olevaa kuin muitakin, mutta sitten voimankäyttötilanteessa tuo pyörätuolihaitta voi painaa vaakakupissa aika paljonkin.

En tiedä, mitä ravintolassa tapahtui tai mitä sen ulkopuolella tapahtui. Sanoit, että pokelle tuli vekki silmään, joten varmasti pyörätuolissa ollut henkilö oli jotenkin järjestystä ylläpitävää henkilöä siinä vastustellut. Ei myöskään ole epäilystäkään siitä, etteikö jv:lla olisi ollut toimivaltuutta poistaa häirikköä ravintolasta.

Kynnyskysymykseksi tuleekin nyt se, että vaikka voimakeinojen käyttö olisikin tilanteessa oikeutettua, niin olisiko niitä pitänyt vielä enemmän suhteuttaa tilanteeseen, ottaen huomioon pyörätuolissa olleen henkilön tila.

En puolustele ex-appiukkoasi tässä, koska on totta, että jopa pyörätuolipotilaat tai jopa täysin amputoidutkin henkilöt voivat raivostuessaan olla vaarallisia. Pohdin vain, että kuinka käräjäoikeus mahtaa miettiä asiaa sivullisena ja paikalla henkilökohtaisesti käymättömänä...

Olisiko turvallisuusalan ammattilaisen eli sen jv:n tullut kyetä arvioimaan tilannetta ja sopeuttamaan toimintaansa tilanteeseen paremmin, ettei mitään vekkejä olisi kenenkään silmäkulmaan tullut? Pokelle tuli vekki. Mitä sille toiselle osapuolelle tapahtui? Miten se lensi pyörätuolista maahan? Kuinka pahoja vammoja kummallekin todellisuudessa tuli?

Kiinnostava tapaus sinänsä, että olisi kiva nähdä alioikeuden päätös asiassa, että kuinka pyörätuolihaitta otetaan huomioon tilannetta arvioidessa ja kuinka paljon taas jv:n ammattilaisuus painaa vaakakupissa...
YV

ViestiKirjoittaja WesQ » Ke Loka 25, 2006 14:48

Olisiko turvallisuusalan ammattilaisen eli sen jv:n tullut kyetä arvioimaan tilannetta ja sopeuttamaan toimintaansa tilanteeseen paremmin, ettei mitään vekkejä olisi kenenkään silmäkulmaan tullut? Pokelle tuli vekki. Mitä sille toiselle osapuolelle tapahtui? Miten se lensi pyörätuolista maahan? Kuinka pahoja vammoja kummallekin todellisuudessa tuli?

Minusta jv arvioi tilanteen täysin oikein, yritti hoitaa asian "kauniisti" ja huomaamattomasti. Mutta tuntien tämän pyörätuolissa istuvan henkilön olen varsinkin sitä mieletä että nyt tapahtunut oli ainoa oikea ratkaisu. Pyörätuoli hämää todella paljon, varsinkin tässä tapauksessa. Kysessä on henkilö joka on koko ikänsä aihettanut ongelmia, tuoliin istuminen ei ole hänen luonnettaan muuttanut. Vieressä olevaan ravintolaan hänellä ei tule enää ikinä olemaan asiaa, tämänkin portin hän hommasi tuolissa istuessaan.
Ja asianomaiselle ei tullut mitään vammoja tapahtuneesta. Ja tuolista hän lensi luultavasti oman rimpuilunsa takia, on tapahtunut ennenkin.

Mielenkiintoista tosiaan nähdä miten asiassa käy.. Ja mielenkiintoista odottaa että suvaitseeko asianomainen edes vaivautua kuulusteluihin.
WesQ

ViestiKirjoittaja m.s.s. » To Helmi 08, 2007 16:08

Pyörätuolissa tai ei niin säännöt on samat kuin muilla asiakkailla. Ongelma tulee sillä kohtaa kun tilanne menee fyysiseksi, hyvällä tuurilla joku sankari asiakas kimpoaa portsarin niskaan kun vammaista kohdellaan voimakeinoin. Sama tilanne syntyy joskus naista poistettaessa, sankareitahan riittää...

Toinen pointti on se, että jos tapausta joutuu selvittämään käräjillä niin urheilullinen portsari ja hellyyttävä pyörätuolimies näyttää oikeuden silmissä helposti epäreilulta taisteluparilta. Ei liene vaikea arvata minne sympatiat kääntyvät.

Itse jouduin pt-miehen poistamaan jokin aika sitten. Kaveri törmäili ihmisiin tahallaan sillä tuolillaan ja vielä antoi nyrkkiä satunnaiselle ohikulkijalle. Pihassa tämä sitten karjui minulle 15 minuuttia, että "tule tappeleen" ja "hakkaa mut apina". Ongelmana oli se, että oli pakkasta ja tämä rullatuoliritari oli kadottanut takkinsa. Normaalisti olisin kärrännyt ukon muualle purkaan katkeruuttaan, mutta nyt oli pakko soittaa poliisit hakemaan poika pois. Täysin turhaa vaivaa poliisille yhden keskenkasvuisen katkeran kakaran takia.. :evil:
m.s.s.

Paluu Järjestyksenvalvonta ravintoloissa