Liikuntarajoitteinen asiakas

Keskustelua ravintoloiden järjestyksenvalvonnasta.

Valvojat: jampula, pihapoliisi

Liikuntarajoitteinen asiakas

ViestiKirjoittaja IMP » Su Marras 19, 2006 12:39

imperiumi.netin keskusteluforumilta löytyi keskustelu, joka kiinnostanee tämänkin forumin käyttäjiä. Keskustelu on kokonaisuudessaan luettavissa TÄSTÄ.

Haluaisinkin nyt herätellä keskustelua liikuntarajoitteisista asiakkaista, siitä, kuinka paljon portsari on velvollinen heitä erityisesti auttamaan, minkälaisia tilanteita esim. pyörätuolilla kulkevan asiakkaan kanssa on tullut, mitä ajatuksia aihe tai edellä linkittämäni keskustelu herättää, onko jotain erityistä huomioitavaa, jne.
IMP
 

ViestiKirjoittaja cebic » Su Marras 19, 2006 17:19

Meillä poket auttaa pyörätuolissa istuvan henkilön (mahdollisen avustajan) kera pari ulkorappusta sisälle ja hissillä sitten yläkertaan, yläkerrassa siis 3 baarialuetta ja tanssilattia. Siellä pääsee liikuntarajoitteinenkin tiskille, muttei tupakka-alueelle (se vaatisi joko rullausta täyden tanssilattian läpi tai paljon kantamista ja rappusia). Inva-wc on myöskin yläkerrassa. Liikuntarajoitteinen ja hänen avustajansa pääsevät sisään ilmaiseksi aina.

Autetaan sen verran kun on tarvetta ja ei kuitenkaan tuputeta sitä apua, kun moni tulee yllättävän pitkälle toimeen ihan ilman muitakin ja osa jopa loukkaantuu siitä jos tulee tarjoamaan apuaan.

Muistaakseni olen reilun vuoden aikana nähnyt meillä 3 asiakasta, jotka ovat pyörätuolissa ja muutama muu kehitysrajoitteinen.
Ei ole mitään ongelmia ollut, ehkä jokunen suunsoitto ja muutama känniläinen ei ole huomannut toisen olevan matalammalla ja meinannut tulla yhteentörmäyksiä...

Samanlaisia ihmisiähän he ovat kuin me muutkin ja samat oikeudet käydä baarissa ja nauttia sosiaalisesta elämästä. Miun mielestä on hyvä vaan, että asiakaskunta on laaja.
cebic
 
Viestit: 313
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 14:49
Paikkakunta: Joensuu

ViestiKirjoittaja Hiltuka » Ti Marras 21, 2006 9:26

Meillä käy pari asiakasta pyörätuolien kanssa. Meillä on käytössä hissi, mutta sinne kulkeminen tapahtuu ulkokautta ja neljän-viiden eri oven kautta, joten jos on ollut kiire ilta niin ollaan sitten katsottu nopeammaksi kantaa asiakas haluamaansa kerrokseen. Edestakaisin ei kyllä ole ruvettu kuljettelemaan, muuten kädet kyllä kramppaa jossain vaiheessa työvuoroa...
Tyhmät valvovat järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen.
Hiltuka
 
Viestit: 47
Liittynyt: To Heinä 06, 2006 11:12
Paikkakunta: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Mustakyy » Ti Marras 21, 2006 14:15

Sattuipa tuossa viime viikonloppuna, että pyörätuolissa oleva asiakas saapui ravintolaamme avustajansa kanssa. Normaaliin tapaan avustimme hänet portaat ylös. Tapahtumaa seurasi sivusta joku vapaalla ollut kolleega, joka päätti sitten tulla antamaan pari hyvää vinkkiä meille maalaisportsareille siitä, kuinka olisi pitänyt toimia. Eli tämän ammattimiehen mukaan teimme suuren virheen, kun otimme sisälle tämän liikuntarajoitteisen henkilön. Hänen "neuvojensa" mukaan on ihan hyväksyttävä peruste kyseisen henkilön pääsyn eväämiseksi, että emme voi antaa takeita henkilön turvallisuudesta.
Hänen sanojensa mukaan Snadissa ei pääse pyörätuolilla liikkuva mihinkään ravintolaan sisään ja se ei ole muka syrjintää. En jäänyt asiaa hänen kanssaan sen enempää ruotimaan, mutta hiukan kyllä epäilen hänen sanojaan, että pääkaupunkiseudulla olisi tällaista yleistä käytäntöä? Ja oli tai ei, niin jokainen varmaan kuitenkin tietää sen, että nuo "turvallisuus takuut" on pelkkää höpöhöpöä. Jälkiviisaana tuli mieleen, että olisi pitänyt kysyä tältä asiantuntijalta, että millaiset takuut he sitten antavat tavalliselle asiakkaalle? Eli kenen turvallisuudesta he voivat mennä takuuseen, ja miten he korvaavat, jos takuu pettää? Maksavat uudet hampaat ja sairaalakulut? Ja ei kai se ole asiakkaan vika, jos järjestyksenvalvojat eivät pysty hoitamaan valvontaa niin, että kaikilla on turvallista olla?
Mustakyy
 
Viestit: 35
Liittynyt: To Heinä 06, 2006 10:08

ViestiKirjoittaja JAH » Ti Tammi 09, 2007 1:32

Meillä ei juurikaan pyörätuoliasiakkaita käy, mutta siihen ollaan varauduttu 1. kerroksessa olevalla inva-vessalla. Ainut haittapuoli on pari porrasaskelmaa, jotka ovat ikävästi vessalle vievän reitin puolivälissä.
Ja eipä pyörätuolilla juuri muualle pääse kuin näihin alakerran kahteen huoneeseen, sillä yläkertaan on pyörätuoliasiakkaan kannalta hillittömät portaat. Ja paikan ainut hissi on takahuoneet yhdistävä, ja sitäkään ei ilmeisesti kukaan käytä.
Mutta yhteenvetona, pyörätuoliasiakkaita käy erittäin harvoin, jonka vuoksi baarin omistaja ilmeisesti kokee, että heille riittää vain osa ravintolasta. :roll:
Mutta en kuitenkaan ota sen kummemmin ravintolaamme kantaa tässä asiassa, itse kuitenkin autan aina tarvittaessa pyörätuoliasiakkaita.
"Paljonko nostat penkistä? -Enemmän kuin pankista."
JAH
 
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 7:57
Paikkakunta: Turku, Suomen pääkaupunki

ViestiKirjoittaja snttu » Ke Tammi 17, 2007 22:21

no meil tuli yks vakkarinaisasiakas hiljasena perjantai-iltana pyörätuolissa (pisti vähä hiljaseks, ku oli kuskina nukahtanu rattiin ja törmänny rekkaan) baariin kaverinsa kanssa, ja sit loppuillasta se halus päsätä yläkerran yökerho puolelle. no kylhän me se sinne kannettiin ja tyytyväinen oli. Ehkä se ny sen ansaitsi, mut siis jos ois ollu vähäkään enempi porukkaa liikkeellä, olis täytyny miettiä uudestaa koska se ois turvallisuusriski jo. Tilannekohtaisesti järkeä käyttäen on varmaan aina mentävä jos liikuntarajoitteisia on kyseessä.
snttu
 
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 15:35


Paluu Järjestyksenvalvonta ravintoloissa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron