Ravintolassa tarvittavat työvälineet

Keskustelua ravintoloiden järjestyksenvalvonnasta.

Valvojat: jampula, pihapoliisi

ViestiKirjoittaja hps » To Joulu 14, 2006 10:06

maho kirjoitti:johan huhujen mukaan olisi pitänyt käydä kurssi uudestaan jos sitä ei hae alle puolenvuoden sisään kortin mennessä vanhaksi.. itse hain kortin ku vanha oli menny PUOLITOISTA vuotta sitten vanhaksi..

Niin, nykyisin JV-laissa vielä sanotaan, että hyväksynnän voi saada sopiva henkilö, jolla on kurssi käytynä. Siinä ei oteta kantaa siihen, milloin se kurssi on käyty. Eli kunhan joskus. Sama kurssi kelpasi siis "ikuisesti". Onneksi se ikuisuus loppuu parin viikon kuluttua, sillä pykälät muuttuvat niin nopeaan tahtiin, että jos niitä ei aktiivisesti seuraa, on jo muutaman vuoden kuluttua auttamattomasti pihalla niistä asioista joita pitäisi työssä valvoa.
Mun puolesta pitäisi olla kerran vuodessa jonkinlainen parin tunnin kertaus- ja täydennyskoulutus. Samoin se vartioimisliikkeille pakollinen vuosittainen voimankäytön kertauskoulutus niille, joilla on välineitä kannossa, olisi todella hyvä saada JV-puolellekin. Suurin osa jonkin välineen kantajista kun ei pätkääkään harjoittele sen välineen käyttöä kurssin jälkeen. Jos JV:t itse oma-aloitteisesti pääsääntöisesti pitäisivät ammattitaitoaan yllä, ei lainsäätäjä tarvitsisi puuttua tällä tavalla.

Viron mallin kannattaminen tarkoittaa, että haluaisit lisää aseistusta rikolliselle vastapuolelle, ja runsaasti JV:n aiheuttamia paniikkitilanteita ja vammoja sivullisille. Juuri niiden välttämiseksi kun nuo koulutukset ovat olemassa.
hps

ViestiKirjoittaja maho » Pe Joulu 15, 2006 17:49

viron mallilla en tarkoita ihan sitä miten asian voisi ymmärtää.. kirjoitin vähän epäselvästi! tottakai noita sumuttimia ja patukoita pitää vähän valvoa kelle myönnetään mutta menee tuo holhoominen suomessa vähän liian pitkälle noiden suhteen... ihmettelen myös itä että nyt lakia muutetaan melkein kerran kuussa kun vanhaan järjestysmies aikaan ei paljoa muutoksia tullut.. eli tekisivät kerralla kunnon lain niin ei tarvitse koko ajan muutella.. ei tässä normaali ihminen pysy enää edes mukana ja kun ei kerkeä aina netistä etsimään uusia lakeja miten tänään illalla saa toimia vai saako ollenkaan.. esim:tuo kaasulupa homma on ihan uutta minulle sama kuin teleskooppipatukan käyttö.. itse olen kantanut sitä viisi kuusi vuotta ja pariviikkoa sitten kuulin koko uudesta laista että ei saisi muka käyttää...
maho

ViestiKirjoittaja hps » Pe Joulu 15, 2006 20:44

maho kirjoitti:teleskooppipatukan käyttö.. itse olen kantanut sitä viisi kuusi vuotta ja pariviikkoa sitten kuulin koko uudesta laista että ei saisi muka käyttää...

Niin no, sitä tkp:tä ei ole koskaan saanut käyttää JV-tehtävissä, poislukien järjestyslakikohteet. Se ei siis ole mikään uusi juttu, vaan "aina" ollut.
hps

ViestiKirjoittaja Mercenary » Ti Joulu 19, 2006 17:01

maho kirjoitti: esim:tuo kaasulupa homma on ihan uutta minulle sama kuin teleskooppipatukan käyttö.. itse olen kantanut sitä viisi kuusi vuotta ja pariviikkoa sitten kuulin koko uudesta laista että ei saisi muka käyttää...

Mitä niitä lakeja suotta lukee kun voi senkin ajan käyttää kaljan juomiseen? Hiukan pelottaa liikkua ulkosalla kun näitä täysin tietämättömiä sankareita tipahtelee tasaisin väliajoin sieltä sun täältä.

Onko lukeminen monelle oikeasti niin vaikeaa, että ei viitsi omaa alaa sääteleviä tärkeimpiä lakeja käydä edes joskus läpi?
-Vain äärimmäisen tyhmyyden edessä saatan olla sanaton-
Mercenary

ViestiKirjoittaja gottfrid » Ke Joulu 20, 2006 22:45

Mercenary kirjoitti:
maho kirjoitti: esim:tuo kaasulupa homma on ihan uutta minulle sama kuin teleskooppipatukan käyttö.. itse olen kantanut sitä viisi kuusi vuotta ja pariviikkoa sitten kuulin koko uudesta laista että ei saisi muka käyttää...

Mitä niitä lakeja suotta lukee kun voi senkin ajan käyttää kaljan juomiseen? Hiukan pelottaa liikkua ulkosalla kun näitä täysin tietämättömiä sankareita tipahtelee tasaisin väliajoin sieltä sun täältä.

Onko lukeminen monelle oikeasti niin vaikeaa, että ei viitsi omaa alaa sääteleviä tärkeimpiä lakeja käydä edes joskus läpi?

pitää tunnustaa että minua pelottaa se että eksyn siihen ravintolaan missä Mercenary seisoo ovella..... =) Hyvää Joulua kaikille....!!!!
gottfrid

ViestiKirjoittaja Jk@ » Pe Tammi 18, 2008 17:44

Itsellä kulkenut lähinnä raudat, kaasu, käsiraudat ja c.p.e:n dyneemaliivit on olleet päällä.

En kylläkään kun pari ravintolakeikkaa ole tehnyt.
Jk@

ViestiKirjoittaja Viki » Ma Tammi 21, 2008 10:06

Itsellä kulkenut lähinnä raudat, kaasu, käsiraudat ja c.p.e:n dyneemaliivit on olleet päällä.
Samat kamat kuin Jk@ mutta Burgmannin suojaliivi ja lisäksi latexhanskat aina mukana. (P.S. raudat = käsiraudat.)
Viki

Re: Ravintolassa tarvittavat työvälineet

ViestiKirjoittaja Markus » Ma Joulu 01, 2008 21:38

Itse olen turvallisuusalalla melko uusi kaveri, viikonlopuisin ravintolahommia on nyt vajaa puoli vuotta takana. Mukana on aina ollut varustevyössä käsiraudat, taktinen valaisin, ja viilto/pistosuoja hanskat. Patukka jossain jemmassa, pari kertaa ollut esillä. C.P.E pro mallin liivit, sekä munasuojat on tuntuneet myös hyviltä.. viimeistään parin vartaloon tulevan nyrkin iskun ja jalkoväliin sijoittuneen korkkarin jälkeen. Tosin ravintoloita on valtavasti erilaisia, ja en epäile hetkeäkään kun aikaisemmissa viesteissä puhuttiin pärjäämisestä ilman mitään. Yksin tappiin asti auki oleva lähiökapakka on mielestäni ehdottomasti hienoin paikka tehdä pokehommia, räjähdysalttiista ilmapiiristä huolimatta.
Markus

ViestiKirjoittaja Viki » Ti Joulu 02, 2008 21:14

Siis MUNASUOJAT??? :shock: Ai oikeesti?
Viki

ViestiKirjoittaja Markus » Ti Joulu 02, 2008 22:29

Viki kirjoitti:Siis MUNASUOJAT??? :shock: Ai oikeesti?

Se vaiva mitä hockeymallien pitämisestä koituu on tosi pieni siihen nähden, että ko. tilanteessa olisin ollut työkyvytön. Eikä tarvitse jatkossa sitä miettiä sitten, jos ja kun tilanteeseen joutuu menemään.
Markus

Edellinen

Paluu Järjestyksenvalvonta ravintoloissa