Ravintolassa tarvittavat työvälineet

Keskustelua ravintoloiden järjestyksenvalvonnasta.

Valvojat: jampula, pihapoliisi

Ravintolassa tarvittavat työvälineet

ViestiKirjoittaja Niko87 » La Heinä 01, 2006 14:07

Olen aivan uusia alalla, joten älkää heti tuomitko. :D

Mitä tyävälineitä kannattaa ravintolan ovella pitää mukanaä Ostin 100 euroa maksavat setin, jossa mukana käsiraudat, OC-kaasu. Onko kaasu liian järeä ovella?
Niko87

ViestiKirjoittaja heka75 » La Heinä 01, 2006 19:50

Lähes kaikki voimankäyttövälineet ovat ihan hyviä, kunhan muistaa, ettei turhaan provosoi niillä..
p.s. hyviä jatkoja tyäuran alulle!
heka75

V?lineet

ViestiKirjoittaja Samppa » Ke Heinä 05, 2006 13:55

Paras väline on kuitenkin oma järki, eli kannattaa miettiä omia vahvuuksiaan ja erityisesti heikkouksiaan, sekä mitä välineitä osaa oikeasti käyttää luontevasti.. varsinkin kun tilanne on päällä.

Sivusin aihetta blogissani http://tehtavanaturvallisuus.wordpress. ... ayttoakin/
Samppa

Riippuu T?YSIN kaasusta tietenkin

ViestiKirjoittaja Janne78 » To Heinä 06, 2006 11:26

Hyvin tärkeä pointti: Vaikka suositellaankin, ettei vajaita kaasuja kannattaisi kanniskella mahdollisen epävarmuuden ja jäljelläolevan aineen väärin arvioinnin takia, niin suosittelen lämpimästi tekemään pienen koesuihkauksen ulkona. Mielellääm vaikka hieman tuulenvireessä, niin näet miten kaasu reagoi.

Suurin osa kaasuista nimittäin on muutenkin sellaisia, ettei missään nimessä sisätiloissa ilmakontaminaation takia. Vähintään koko eteinen/aula yskii ja silmät ovat ummessa, itse altistut varmasti jossain määrin samalla ja yleensä ravintoloissa ym. käy aina pieni läpiveto eli vaikka sumutat tuulikaapissa niin kulkeutuu läpi koko paikan. Pahin mitä voi seurata, on esim. monia astmakohtauksia, joukkopaniikki hapen loppumisen tunteen takia ja kriisi on valmis. Ihmisethän eivät monestikaan tiedä mitä on tapahtunut, ensimmäinen reaktio on vain, että äkkiä ulos ja oletus on jonkun tehneen tihutyän ja ties mitä laskeneen ilmaan...

Lue siis tarkoin kaasun sisältä, tutki netistä vaikutustavoista ja ohjeista plus testaa itse. Vaikka aika paljon väännetään kättä kaasujen tehoista ja etenkin vanhan liiton JV:t vannovat vain perinteisten kaasujen nimeen niin erittäin hyvä kaasu ravintolaan ja sisätiloihin on vaahto. Ei lähde ilman mukana, menee tasantarkkaan minne suihkutat ja kyllä silläkin saa riittävät vaikutukset, on monenlaisilla sisäaineilla niitäkin. Ainut, että mitenkään "haulikkosuihkumaisesti" sinne päin et voi suihkutella ja odottaa vaikutusta, vaan tähtäyksen on oltava huomattavasti tarkempi.

Tosin eipä nyt kovin suositeltavaa ole jotain Bodygardin tai Sabren kovaa suihkua ampua sisätiloissa muutenkaan samallatavoin, kuin Raidilla hyttysiä tappaisit :)
Jape78-Nuorempi JV
Janne78

ViestiKirjoittaja Hiltuka » To Heinä 06, 2006 11:40

Itsellä on yleensä mukana kunnon lamppu (ns. taktinen valaisin, sopivan pieni ja valoteho erinomainen), raudat, kaasu ja pari kumihanskoja. Ravintolaympäristässä sattuu ja tapahtuu aina vaikka mitä havereita ja nuo kumihanskat+lamppu on aika lyämätän yhdistelmä tehtäessä tilannearvioita.
Tyhmät valvovat järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen.
Hiltuka

ViestiKirjoittaja xmika » To Heinä 13, 2006 0:06

Mulla varustevyässä on kaasu, raudat, taktinen valaisin ja mahdollisesti puhelin.
taskuissa joitakin ensiapuvälineitä ja kumihanskoja. ulkotapahtumiin otan vyälle lisäksi enemmän ensiapuvälineitä ja viiltosuojahanskat ja niiden pidikkeen sekä yleistyäkalun.

Aivan kuten Janne78 sanoi niin vanha kunnon kartiokaasu ei sovellu ravintoloihin, tuo vaahto on paljon parempi mut nykyään läytyy myäs geeliä joka hajoo hieman vaahtoa enemmän joten ei vaadi niin paljon tähtäystä mut ei leviä kuitenkaan ilmaan ja kantomatkakin mielestäni hieman parempi. Suosittelen.
xmika

ViestiKirjoittaja WesQ » Pe Heinä 14, 2006 11:27

Itse en ole ovella pitänyt mukana kuin terveen järjen ja verbaalisen suun. Ja kumihanskoja & laastareita päydän alla. Hyvin on pärjätty tähän asti, tulleet ongelmat on hoidettu ilman suurempaa ongelmaa.
Pieni kuppila, kaasua ei raaski alkaa roiskimaan.
Jotkut sanoo että hullu olen kun ilman välineitä olen, mutta siihen linjaan ollaan ravintolapäällikän kanssa oltu tyytyväisiä tähän asti. Ei tule ainakaan provottua ketään turhaan.
WesQ

ViestiKirjoittaja rbt » La Heinä 15, 2006 1:48

WesQ kirjoitti:Itse en ole ovella pitänyt mukana kuin terveen järjen ja verbaalisen suun. Ja kumihanskoja & laastareita päydän alla. Hyvin on pärjätty tähän asti,

Entä huomennaä

WesQ kirjoitti:tulleet ongelmat on hoidettu ilman suurempaa ongelmaa.
Pieni kuppila, kaasua ei raaski alkaa roiskimaan.

älä roiski. Tarvittaessa tähtää kohti kohdehenkilää ja ruiki paprikat naamaan. Jos se on rahasta kiinni, niin vaihda paikkaa...

WesQ kirjoitti:Jotkut sanoo että hullu olen kun ilman välineitä olen, mutta siihen linjaan ollaan ravintolapäällikän kanssa oltu tyytyväisiä tähän asti.

Entä huomennaä

WesQ kirjoitti:Ei tule ainakaan provottua ketään turhaan.

Normaalit ihmiset ei provoa ketään.
rbt

ViestiKirjoittaja PetriF » La Heinä 15, 2006 5:06

Toi provoaminen on aika mielenkiintoinen juttu, olen aina luullut että se on vain lainsäätäjien keksimää paskapuhetta, mutta ilmeisesti siihen joku uskookin. sehän tarkoittaa suomeksi sitä että järjestyksenvalvoja on itse syypää siihen että hänen kimppuunsa käydään... Ja seuraavalla oppitunnilla opimme pyytämään kauniisti anteeksi poistettavalta henkilältä :roll:
PetriF

Kaksipiippuinen juttu

ViestiKirjoittaja Janne78 » Ma Heinä 17, 2006 19:00

"Itse en ole ovella pitänyt mukana kuin terveen järjen ja verbaalisen suun. Ja kumihanskoja & laastareita päydän alla. Hyvin on pärjätty tähän asti, tulleet ongelmat on hoidettu ilman suurempaa ongelmaa"

Niin, tämä on ikuinen muna-kana -väittely, että mikä provosoi ja mikä ei. Ja miten kukakin tilanteet hoitaa...

Mikäs sen mukavampaa kuin, että tilanteet menevät korkeintaan suullisella väittelyllä ja niinhän suurimmalla osalla tilanne onkin puhtaasti JV-hommissa. Silti kuulun itse joukkoon "pahan päivän varalle varautuminen".

Jos muuten paikoissasi olet reilun miehen maineessa ja pidetty, niin enpä puhuisi provosoinnista jos jossain tiskin alla on pamppu ja/tai taskussa kaasu. Ja itsehän jokainen käyttäkynnyksen ja toimintatavan ratkaisee, jos rajan pistää todella korkealle ja kamat ovat jossain piilossa niin sepä ei asiaa pahenna jos niin kova paikka tulee, että niitä tarvii. Jos 5 vuotta olet ollut paikassa ja pärjännyt suullisesti, niin eipä siitä kukaan provosoidu jos joskus tulee nakki, että onkin pakko pistää kovemman kaavan mukaan. Päinvastoin yleensä katsotaan entistä enemmän, että tällä on homma hanskassa. Vuosikaudet selvinnyt juttelemalla, mutta nyt kun tuli tosipaikka niin sai senkin hoidettua. Enemmän siinä auktroteetti laskee jos selkäänsä ottaa huolella.

Eli sanoisin näin, että siinä ei ole mitään provosointia jos voimavehkeet ovat piilossa ja niiden käyttäkynnys riittävän korkealla. Tämä voi olla oma mielipiteeni, mutta jos on niin pelokas tai äkkipikainen (tai pienikokoinen), että voimankäyttävälineisiin tarttuu turhan pienistä niin SE on provosointia ja on joko väärässä paikassa tai kokonaan väärällä alalla. Samaan voi verrata sen, että kaikki kamat ovat jossain vyällä näkyvissä...Jokainen nyt tietää miltä näytää tietokonenärtti (kaikki kunnia kuitenkin tälle ammattikunnalle sinällään) festareilla tai raflan ovella juuri ensimmäisen kerran taas vuoteen sisältä ulostulleen kalvakkana ja vyällä kaasut, pamput ja muut rensselit. Eli siis voimavehkeet kantajan ja tilanteen mukaan aina.
Jape78-Nuorempi JV
Janne78

ViestiKirjoittaja Jeshe » Su Heinä 23, 2006 8:00

Kaasu on mukana todella harvoin ja raudat aina joita tulikin itseasissa tänään käytettyä viimeksi.
Jeshe

ViestiKirjoittaja Pumppis84 » Ma Heinä 24, 2006 10:20

Kaasua käytetään vain silloin, jos joudutaan yli 2-3 miehen voimin vääntämään, eli nyt puhutaan kyllä Aivan H*L*V isosta miehest
Pumppis84

ViestiKirjoittaja cebic » Ma Heinä 24, 2006 13:39

Osa aineissa olevista pitää kaasuttaa, kun niihin ei muu tehoa.
Tiedän tapauksen, jossa nainen oli pakko kaasuttaa kun ei muuten saaneet aisoihin sit
cebic

ViestiKirjoittaja Ana » Su Heinä 30, 2006 2:31

No lähetään perusasioista: Kännykkä, muistiinpanovälineet, jonkinlaiset hanskat, lateksihanskat, EA-pakkaus, pieni taskulamppu, käsiraudat, mahdollisesti kaasu mikäli on ovella. Narikassa sillä ei tee mitään, ellei ole mallia geeli.

Ei tästä montaa vuotta ole, kun jenkkilässä kaasun käyttä ravintolassa aiheutti joukkopaniikin ja yli kymmenen ihmistä tallautui kuoliaaksi. Periaatteessa kannattaa ottaa sellainen nyrkkisääntä, että kaasua käytetään vain ja ainoastaan ulkona, ja jättää se kotiin jos tietää ettei työskentele oven lähell
Ana

ViestiKirjoittaja Ana » Su Heinä 30, 2006 2:32

rbt kirjoitti:älä roiski. Tarvittaessa tähtää kohti kohdehenkilää ja ruiki paprikat naamaan. Jos se on rahasta kiinni, niin vaihda paikkaa...

Kyse taisi olla siitä, että pienessä kuppilassa kaasulle altistuu jokainen asiakas, ei siitä että kaasu maksaa rahaa.
Ana

Seuraava

Paluu Järjestyksenvalvonta ravintoloissa