Järjestyksenvalvojat lahjottavissa

Verotukseen, palkkaan, työsuhteeseen ja yrittäjyyteen liittyvää keskustelua
(otsikon alle on siirretty aiempaa aiheeseen liittyvää keskustelua).

...

ViestiKirjoittaja Janne78 » To Heinä 27, 2006 21:01

5-10 euroa saati kolikoita=juu ei t?n??n, t?ytt? on ja Herra on jo v?h?n liikaa pohjia ottanut.

20 euroa=Odotas katson v?h?n tuolta sis?lt? viel?k? sinne mahtuu...Juu on siell? sen verran, ett? kunnolla sitten ja hyv?? iltaa vain.

50 euroa tai siit? yli=Yes Sir, otanko takkinne, sytyt?nk? tupakkanne, halutteko ett? kannan tuoppinne p?yt??n kun olette tilannut sen...

T?llainen oli yhdess? paikassa portsareiden k?ytt?m?n kopin sein?ss? ja vaikka on puhdas vitsi jolle jokainen arvonsa tunteva poke vain hym?ht?? niin mahtaakohan siin? silti olla jotain totuudenkin siement? mukana :roll:
Jape78-Nuorempi JV
Janne78

ViestiKirjoittaja Paake » Pe Heinä 28, 2006 10:47

Itse olen periaatteen mies ja minun ohi ei seteleill? menn?, tai ainakaan t?h?n menness? ei ole riitt?v?n isoa nippua tarjottu. 200 euroa lienee se suurin mit? on tarjottu festareilla jotta p??sisi jonon ohi, rannekkeen omaava tyyppi. Ehk? kello sitten muuttaisi ??nt??n jos kyseess? olisi nelinumeroinen tai suurempi luku, mutta moiset tuskin tulevat koskaan ajankohtaisiksi. Periaate on ett? olen palkattu hommaan ja velvollisuuteni ovat palkanmaksajaa kohtaan, lain sallimissa puitteissa toki. Rahalla mua ei lahjota, ainakaan mitk?? normaaleissa varallisuusluokissa olevien taholta.
Paake

ViestiKirjoittaja Pumppis84 » Pe Heinä 28, 2006 10:50

Paake kirjoitti:Itse olen periaatteen mies ja minun ohi ei seteleill? menn?, tai ainakaan t?h?n menness? ei ole riitt?v?n isoa nippua tarjottu. 200 euroa lienee se suurin mit? on tarjottu festareilla jotta p??sisi jonon ohi, rannekkeen omaava tyyppi. Ehk? kello sitten muuttaisi ??nt??n jos kyseess? olisi nelinumeroinen tai suurempi luku, mutta moiset tuskin tulevat koskaan ajankohtaisiksi. Periaate on ett? olen palkattu hommaan ja velvollisuuteni ovat palkanmaksajaa kohtaan, lain sallimissa puitteissa toki. Rahalla mua ei lahjota, ainakaan mitk?? normaaleissa varallisuusluokissa olevien taholta.

Onko Naispuoliset immeiset tarjonneet jotakin muutaku rahaa ;)

N?it? ei ole tullu itell? vastaan, mink?s teet ku mun naamalla ei voi ku kusta muuntajaan :lol:
Talk to hand because the head ain`t listening :D
Pumppis84

ViestiKirjoittaja Paake » Pe Heinä 28, 2006 11:08

Pumppis84 kirjoitti:
Paake kirjoitti:Itse olen periaatteen mies ja minun ohi ei seteleill? menn?, tai ainakaan t?h?n menness? ei ole riitt?v?n isoa nippua tarjottu. 200 euroa lienee se suurin mit? on tarjottu festareilla jotta p??sisi jonon ohi, rannekkeen omaava tyyppi. Ehk? kello sitten muuttaisi ??nt??n jos kyseess? olisi nelinumeroinen tai suurempi luku, mutta moiset tuskin tulevat koskaan ajankohtaisiksi. Periaate on ett? olen palkattu hommaan ja velvollisuuteni ovat palkanmaksajaa kohtaan, lain sallimissa puitteissa toki. Rahalla mua ei lahjota, ainakaan mitk?? normaaleissa varallisuusluokissa olevien taholta.

Onko Naispuoliset immeiset tarjonneet jotakin muutaku rahaa ;)

N?it? ei ole tullu itell? vastaan, mink?s teet ku mun naamalla ei voi ku kusta muuntajaan :lol:

Ehdotuksia on etenkin festareilla tullut etenkin suun k?yt?st? muuhunkin kuin puhumiseen, mutta linja on edelleen sama. Noh ei pid? sanoa ei koskaan, koska enh?n sit? tied? vaikka unelmieni nainen lupaisi minulle ikuisen hyv?nolon tunteen tms... mutta ainakin toistaiseksi olen kyennyt pysym??n periaatteiden mukaisella linjalla.
Paake

ViestiKirjoittaja HiljainenTiili » Pe Heinä 28, 2006 14:56

Paake kirjoitti:Ehdotuksia on etenkin festareilla tullut etenkin suun k?yt?st? muuhunkin kuin puhumiseen, mutta linja on edelleen sama.

Sen oli pakko olla sitten j?rjestyksenvalvojakortin omaava nainen? Niin useasti t?lt? foorumilta on kuultu ett? JV-naiset ovat parempia suustaan.
HiljainenTiili

ViestiKirjoittaja hps » Su Heinä 30, 2006 20:21

Tuolla edell? mainittiin lahjonta elinkeinotoiminnassa. Se on t?ss? kyll?kin jalkoihin j??v? pyk?l?, sill? JV-hommissa sovelletaan virkamiesten lahjontas??d?ksi? kumpaankin suuntaan. Siis jo se, ett? joku asiakas tarjoaa rahaa toimivaltuuksiin liittyv?st? erityiskohtelusta, on vankeusuhan alainen teko ja riitt?isi siten jopa kiinniottoon. Eih?n niit? nyt kukaan oikeasti kiinni ota, mutta hyv? pit?? mieless? jos on tarpeeksi vittumainen asiakas :-)

Ne oikeasti sovellettavaksi tulevat pyk?l?t:

RL 16 luku: rikoksia virkamiehi? vstaan:

13 ? Lahjuksen antaminen
joka virkamiehelle lupaa, tarjoaa tai antaa h?nen toiminnastaan palvelussuhteessa h?nelle tai toiselle tarkoitetun lahjan tai muun edun, jolla vaikutetaan tai pyrit??n vaikuttamaan taikka joka on omiaan vaikuttamaan virkamiehen toimintaan palvelussuhteessa, on tuomittava lahjuksen antamisesta sakkoon tai vankeuteen enint??n kahdeksi vuodeksi.
Lahjuksen antamisesta tuomitaan my?s se, joka virkamiehen toiminnasta palvelussuhteessa lupaa, tarjoaa tai antaa 1 momentissa tarkoitetun lahjan tai edun toiselle.

20 ? Soveltamisalas??nn?kset
Sovellettaessa t?m?n luvun 13 ja 14 ?:?? rikollisen teon kohteena olevaan virkamieheen rinnastetaan 40 luvun 11 ?:ss? tarkoitettu .... julkista valtaa k?ytt?v? henkil?.

RL 40 luku virkarikokset:

1 ? Lahjuksen ottaminen
Jos virkamies toiminnastaan palvelussuhteessa itselleen tai toiselle
1) pyyt?? lahjan tai muun oikeudettoman edun taikka tekee muutoin aloitteen sellaisen edun saamiseksi,
2) ottaa vastaan lahjan tai muun edun, jolla vaikutetaan tai pyrit??n vaikuttamaan taikka joka on omiaan vaikuttamaan h?nen toimintaansa palvelussuhteessa, taikka
3) hyv?ksyy 2 kohdassa tarkoitetun lahjan tai edun tai lupauksen tai tarjouksen siit?,
h?net on tuomittava lahjuksen ottamisesta sakkoon tai vankeuteen enint??n kahdeksi vuodeksi.
Virkamies on tuomittava lahjuksen ottamisesta my?s, jos h?n toiminnastaan palvelussuhteessa hyv?ksyy 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun lahjan tai muun edun antamisen toiselle taikka lupauksen tai tarjouksen siit?.
Virkamies voidaan tuomita my?s viralta pantavaksi, jos rikos osoittaa h?net ilmeisen sopimattomaksi teht?v??ns?.

3 ? Lahjusrikkomus
Jos virkamies itselleen tai toiselle
1) pyyt?? lahjan tai muun oikeudettoman edun taikka tekee muutoin aloitteen sellaisen edun saamiseksi
taikka
2) ottaa vastaan tai hyv?ksyy lahjan tai muun edun taikka hyv?ksyy sit? koskevan lupauksen tai
tarjouksen
siten, ett? menettely on omiaan heikent?m??n luottamusta viranomaistoiminnan tasapuolisuuteen, h?net on tuomittava, jollei tekoa ole rangaistava lahjuksen ottamisena tai t?rke?n? lahjuksen ottamisena, lahjusrikkomuksesta sakkoon tai vankeuteen enint??n kuudeksi kuukaudeksi.

12 ? Soveltamisalas??nn?kset
T?m?n luvun virkamiest? koskevia s??nn?ksi? sovelletaan my?s julkista luottamusteht?v?? hoitavaan henkil??n ja julkista valtaa k?ytt?v??n henkil??n.
hps

ViestiKirjoittaja Henkka » Ma Heinä 31, 2006 8:58

joo kyll?h?n se jo melko hommaa on ett? j?rkk? saa naida napsauttaa jos p??st?? jonon ohi 8) jos rupee tollasia lahjuksia ottaan vastaan, l?ytyy festareiden j?lkeen kaikki taudit mit? on l??k?rin kirjassa...Eip? tartte en?? tohtorin tauteja arpoa. :lol:
Henkka

järjestysmiehet lahjottavissa?

ViestiKirjoittaja Tumppu » Pe Syys 29, 2006 19:34

On tarjottu rahaa..yms. mut en ole ottanut vastaan paitsi tytöltä suukon poskelle että saattaa hänet discoon.
:oops:
Tumppu

ViestiKirjoittaja zupi » La Syys 30, 2006 7:25

hps kirjoitti:Tuolla edell? mainittiin lahjonta elinkeinotoiminnassa. Se on t?ss? kyll?kin jalkoihin j??v? pyk?l?, sill? JV-hommissa sovelletaan virkamiesten lahjontas??d?ksi? kumpaankin suuntaan. Siis jo se, ett? joku asiakas tarjoaa rahaa toimivaltuuksiin liittyv?st? erityiskohtelusta, on vankeusuhan alainen teko ja riitt?isi siten jopa kiinniottoon. Eih?n niit? nyt kukaan oikeasti kiinni ota, mutta hyv? pit?? mieless? jos on tarpeeksi vittumainen asiakas :-)

Ne oikeasti sovellettavaksi tulevat pyk?l?t:

RL 16 luku: rikoksia virkamiehi? vstaan:

13 ? Lahjuksen antaminen
joka virkamiehelle lupaa, tarjoaa tai antaa h?nen toiminnastaan palvelussuhteessa h?nelle tai toiselle tarkoitetun lahjan tai muun edun, jolla vaikutetaan tai pyrit??n vaikuttamaan taikka joka on omiaan vaikuttamaan virkamiehen toimintaan palvelussuhteessa, on tuomittava lahjuksen antamisesta sakkoon tai vankeuteen enint??n kahdeksi vuodeksi.
Lahjuksen antamisesta tuomitaan my?s se, joka virkamiehen toiminnasta palvelussuhteessa lupaa, tarjoaa tai antaa 1 momentissa tarkoitetun lahjan tai edun toiselle.

20 ? Soveltamisalas??nn?kset
Sovellettaessa t?m?n luvun 13 ja 14 ?:?? rikollisen teon kohteena olevaan virkamieheen rinnastetaan 40 luvun 11 ?:ss? tarkoitettu .... julkista valtaa k?ytt?v? henkil?.

RL 40 luku virkarikokset:

1 ? Lahjuksen ottaminen
Jos virkamies toiminnastaan palvelussuhteessa itselleen tai toiselle
1) pyyt?? lahjan tai muun oikeudettoman edun taikka tekee muutoin aloitteen sellaisen edun saamiseksi,
2) ottaa vastaan lahjan tai muun edun, jolla vaikutetaan tai pyrit??n vaikuttamaan taikka joka on omiaan vaikuttamaan h?nen toimintaansa palvelussuhteessa, taikka
3) hyv?ksyy 2 kohdassa tarkoitetun lahjan tai edun tai lupauksen tai tarjouksen siit?,
h?net on tuomittava lahjuksen ottamisesta sakkoon tai vankeuteen enint??n kahdeksi vuodeksi.
Virkamies on tuomittava lahjuksen ottamisesta my?s, jos h?n toiminnastaan palvelussuhteessa hyv?ksyy 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun lahjan tai muun edun antamisen toiselle taikka lupauksen tai tarjouksen siit?.
Virkamies voidaan tuomita my?s viralta pantavaksi, jos rikos osoittaa h?net ilmeisen sopimattomaksi teht?v??ns?.

3 ? Lahjusrikkomus
Jos virkamies itselleen tai toiselle
1) pyyt?? lahjan tai muun oikeudettoman edun taikka tekee muutoin aloitteen sellaisen edun saamiseksi
taikka
2) ottaa vastaan tai hyv?ksyy lahjan tai muun edun taikka hyv?ksyy sit? koskevan lupauksen tai
tarjouksen
siten, ett? menettely on omiaan heikent?m??n luottamusta viranomaistoiminnan tasapuolisuuteen, h?net on tuomittava, jollei tekoa ole rangaistava lahjuksen ottamisena tai t?rke?n? lahjuksen ottamisena, lahjusrikkomuksesta sakkoon tai vankeuteen enint??n kuudeksi kuukaudeksi.

12 ? Soveltamisalas??nn?kset
T?m?n luvun virkamiest? koskevia s??nn?ksi? sovelletaan my?s julkista luottamusteht?v?? hoitavaan henkil??n ja julkista valtaa k?ytt?v??n henkil??n.

Kerrotko vielä, että missä mainitaan järjetyksenvalvojien olevan virkamiehiä?
zupi

ViestiKirjoittaja jv_hemmo » La Syys 30, 2006 15:03

Tarpeeksi rahaa nii sisälle vaan.Sellanen sininen "vippikortti"20 kuvalla auttaa aikapaljon....
jv_hemmo

ViestiKirjoittaja m.s.s. » To Helmi 08, 2007 15:56

jv_hemmo kirjoitti:Tarpeeksi rahaa nii sisälle vaan.Sellanen sininen "vippikortti"20 kuvalla auttaa aikapaljon....

Kannatan!

Myös henkilö joka muistaa minua pienellä setelillä jonottaa sisään huomattavsti lyhyemmän aikaa kuin muu "rahvas". Eipä tuota rahan kieltä tosin ymmärrä kuin pieni osa asiakkaista (vanhempi väki) ja toisaalta ei asian merkitys ole kaikille alalla olevillekaan selvinnyt.
m.s.s.

ViestiKirjoittaja hps » Su Helmi 11, 2007 11:32

zupi kirjoitti:Kerrotko vielä, että missä mainitaan järjetyksenvalvojien olevan virkamiehiä?

No nyt kun tämä ketju jälleen nousi esiin, niin huomasin että on näköjään jäänyt suora kysymys vaille vastausta. Tai ei ole, sillä jos zupi olisi lukenut postaukseni, hän olisi huomannut ne Soveltamisalasäädökset, joissa nimenomaan sanotaan että kyseisiä pykäliä sovelletaan vastaavasti julkista valtaa käyttävään henkilöön. Siis esimerkiksi järjestyksenvalvojaan.
hps

ViestiKirjoittaja zupi » La Helmi 17, 2007 18:37

hps kirjoitti:
zupi kirjoitti:Kerrotko vielä, että missä mainitaan järjetyksenvalvojien olevan virkamiehiä?

No nyt kun tämä ketju jälleen nousi esiin, niin huomasin että on näköjään jäänyt suora kysymys vaille vastausta. Tai ei ole, sillä jos zupi olisi lukenut postaukseni, hän olisi huomannut ne Soveltamisalasäädökset, joissa nimenomaan sanotaan että kyseisiä pykäliä sovelletaan vastaavasti julkista valtaa käyttävään henkilöön. Siis esimerkiksi järjestyksenvalvojaan.

Nyt kannattaa miettiä asioiden suhteellisuutta... lahjuksen ottamisesta virkamiehenä saattaa seurata kaksi vuotta vankeutta. Esim. jos verovirkailija lahjotaan antamaan lahjuksen antajalle hänelle kuulumatonta veroetua. Tällöin on kyse lahjonnasta. Tai sosiaalivirkailija lahjuksen saatuaan ei otakkaan lasta huostaan, vaikka näin olisi lain mukaan tehtävä. Tällöinkin on kyseessä selvä lahjusrikos.

Jos minä jv:nä päästän kaverini 10 euron, tai vaikka 100euron, maksusta jonon ohi, ei taatusti ole kyse rikoslain tarkoittamasta virkamiehen/julkista valtaa käyttävän henkikilön lahjonnasta. Kyseessä ei liene mikään rikos. Henkilö voi maksaa vaikka kuinka paljon päästäkseen sisään, se on hänen omaa tyhmyyttään, tai sitten hänellä on liikaa rahaa.

Kannattaa myös muistaa se, ettei jv:nä yksityisen ravintolan ovella toimiminen ole julkisen vallan käyttöä!!! Ja vaikka yksityiset järjestyksenvalvojat käyttäisivätkin vähäistä julkista valtaa niin he eivät ole rikoslain/virkamieslain tarkoittamia virkamiehiä, eikä heitä näin ollen koske virkavaastuusäännökset. Pelkkä poistamisoikeus tai oikeus kantaa tkp:tä työtehtävissä ei tee kenestäkään julkioikeudellista virkamiestä.
zupi

ViestiKirjoittaja kessunen » Ma Helmi 19, 2007 8:55

lakia on annettu ja järjestyksenvalvoja tietää miten se menee..
jos paikka on jo täynnä..niin ei saa päästää enää ketään sisälle...koska paloturvallisuus ja turvallisuus on tehty....ei vaikka antaisi miljoona eurooo..
kessunen

ViestiKirjoittaja zupi » Ma Helmi 19, 2007 13:30

kessunen kirjoitti:lakia on annettu ja järjestyksenvalvoja tietää miten se menee..
jos paikka on jo täynnä..niin ei saa päästää enää ketään sisälle...koska paloturvallisuus ja turvallisuus on tehty....ei vaikka antaisi miljoona eurooo..

joo-o. kyse oli lahjonnasta.
zupi

EdellinenSeuraava

Paluu Verotus, palkka, työsuhde