Y-tunnus järjestyksenvalvojalla

Verotukseen, palkkaan, työsuhteeseen ja yrittäjyyteen liittyvää keskustelua
(otsikon alle on siirretty aiempaa aiheeseen liittyvää keskustelua).

Y-tunnus järjestyksenvalvojalla

ViestiKirjoittaja luppis » Ti Marras 28, 2006 18:21

Tuossa olen mietiskellyt tuota y-tunnuksen hankkimista eli toiminimen perustamista. Onko porukassa ketään joka olisi tunnuksen hankkinut vain järjestyksenvalvojan hommia silmälläpitäen. Olisi kiva kuulla esimerkkejä kannattaako ylipäätään ja kuinka kauhia paperisota edessä onkaan.

Vai mennäkkö kiltisti vain johonkin vuokrausfirmaan järjestystä ylläpitämään.. :roll:
luppis

ViestiKirjoittaja cebic » Ke Marras 29, 2006 22:03

Kannattas pyrkiä tekemään sen vuokrafirman kautta niitä töitä, eikä vuokrafirmassa.

Moni tuttu ja kaveri omaa myöskin y-tunnuksen, eivätkä ole valitelleet. Toki siitä pientä paperihommaa tulee, mutta pitäs siitä ihan selvitä jokaisen luku- ja kirjoitustaitoisen.
cebic

ViestiKirjoittaja jyri » Ke Marras 29, 2006 22:22

cebic kirjoitti:Kannattas pyrkiä tekemään sen vuokrafirman kautta niitä töitä, eikä vuokrafirmassa.
Moni tuttu ja kaveri omaa myöskin y-tunnuksen, eivätkä ole valitelleet. Toki siitä pientä paperihommaa tulee, mutta pitäs siitä ihan selvitä jokaisen luku- ja kirjoitustaitoisen.

Yleisesti neuvotaan, että paperihommat kirjanpitäjälle ja keskity itse businekseen. Ei paperitöitä kannata pelätä. Paperit järjestyksessä kirjanpitäjälle, niin ei tuosta suurta laskua voi tulla. Kirjanpitäjä karkeasti 15-50 euroa /kk, riippuen työmäärästä.

luppis kirjoitti:Tuossa olen mietiskellyt tuota y-tunnuksen hankkimista eli toiminimen perustamista. Onko porukassa ketään joka olisi tunnuksen hankkinut vain järjestyksenvalvojan hommia silmälläpitäen. Olisi kiva kuulla esimerkkejä kannattaako ylipäätään ja kuinka kauhia paperisota edessä onkaan.

Kannattaa kokeilla, ei tuota firman perustamista kannata pelätä. Eniten häviät, jos et kokeile. Yleensä ajan kanssa toiminta kehittyy.

Itselläni on toiminimi, en tee sillä jv-touhuja. Ainostaan atk-töitä. Jos haluat, niin voin suositella hyvää kirjanpitäjää.
jyri

ViestiKirjoittaja cebic » Ke Marras 29, 2006 22:51

No ei siinä kirjanpidossa mitään vaikeata ole, jos osaa lukea, laskea ja kirjoittaa. Ja en usko, että juuri aloittavalla toiminimellä on niin älyttömästi töitä, että itse ei niitä paperitöitä pystyisi hoitamaan.
Toki palvelun osto ei tulisi kalliiksi, mutta yrittäjyydestä on hyvä tietää sentään jotain itsekin eikä odottaa kaikkea valmiina eteen.
Suosittelen automaattista tilitoimiston valintaa, jos tapanasi on huijata verottajaa, yhteistyökumppaneita tai olet täysi idiootti.

Tietysti tämä on vain miun mielipide, mutta yrittäjän tyttärenä ja itsekin tilihommaa tehneenä olen tätä mieltä, että jokaisen pitäisi tuntea vähän tätäkin puolta.
cebic

ViestiKirjoittaja gottfrid » To Marras 30, 2006 0:37

hmmm...
mikäköhän mahtaa mulle sopia? huijaaanko verottajaa, yhteistyökumppaneita vai olenko täysi idiootti. Itse käytän tilitoimistoa koska aika ei riitä siihen että hoitaisin sitä itse. En huijaa verottojaa enkä yhteistyökumppaneita eli Cebicin mielestä olen sit varmaan idiootti!
gottfrid

ViestiKirjoittaja jyri » To Marras 30, 2006 0:49

cebic kirjoitti:No ei siinä kirjanpidossa mitään vaikeata ole, jos osaa lukea, laskea ja kirjoittaa. Ja en usko, että juuri aloittavalla toiminimellä on niin älyttömästi töitä, että itse ei niitä paperitöitä pystyisi hoitamaan.
Toki palvelun osto ei tulisi kalliiksi, mutta yrittäjyydestä on hyvä tietää sentään jotain itsekin eikä odottaa kaikkea valmiina eteen.
Suosittelen automaattista tilitoimiston valintaa, jos tapanasi on huijata verottajaa, yhteistyökumppaneita tai olet täysi idiootti.

Tietysti tämä on vain miun mielipide, mutta yrittäjän tyttärenä ja itsekin tilihommaa tehneenä olen tätä mieltä, että jokaisen pitäisi tuntea vähän tätäkin puolta.

Pikkasen meni yli. Lähes aina neuvotaan kirjanpito ammattilaisille. Ja yrittäjän on hyvä keskittyä ydinosaamiseen. Normaalisti tällä tavalla päästää parhaaseen tulokseen. Laskut niille jotka osaa sen parhaiten ja yrittäjä keskittyy omaan businekseen. Tässä ei ole kyseessä veronkierto tai mikään tyhmyys. Näin se vain toimii tehokkaasti.

Jos olet helsingistä kannattaa käydä ilmaisessa konsultoinnissa:

http://www.nyppi.net/
http://www.hel2.fi/taske/hup/index.html

Katso myös kätevät työkalut:

http://www.hel2.fi/taske/hup/tyokaluja.html

Kaupungin muita palveluita:

http://www.hel.fi/wps/portal/Helsinki/A ... linkeinot/
jyri

ViestiKirjoittaja Hiltuka » To Marras 30, 2006 9:48

Ei se pienimuotoisen kirjanpidon pitäminen tosiaan ole mitään rakettifysiikkaa eli kyllä ihan normaalijärjellä varustettu henkilökin sitä pystyy pyörittämään ja jos kyseessä on pelkät JV-hommat niin pitäisi kyllä riittää vielä vuorokaudessa tunnitkin sen tekemiseen.

Totta kai jos haluaa päästä helpoimmalla mahdollisella tavalla niin ei muuta kuin tilitoimistoon yhteyttä. Tai jos tosiaan töitä/työnantajia alkaa olla niin paljon ettei enää itsekään muista mitä on tehnyt niin sitten myös...

Itse meinasin ottaa tilitoimiston palvelut käyttöön vasta siinä vaiheessa kun yhtiömuoto muuttuu osakeyhtiöksi tms. Sittenhän vaaditaan jo hieman "tukevampaa" kirjanpitoa toisin kuin tmi:ssä.
Tyhmät valvovat järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen.
Hiltuka

ViestiKirjoittaja luppis » Pe Joulu 01, 2006 14:49

Kiitokset vastauksista ja rohkaisuista!

Kyllä siitä ainakin lähdetään liikkeelle että kirjanpito hoidetaan itse. Jos paniikki/vitutus iskee niin ei kukaan kiellä siinävaiheessa kääntymästä tilitoimiston puoleen.

Käyn vielä verotoimistossa juttelemassa asiasta. Näillänäkymin kuitenkin siirtyy toiminimen perustaminen vuodella eteenpäin. Jos siihenasti tekisi sitten vaikka baaritiskin takana töitä.

Kiitokset vielä! 8)
luppis

ViestiKirjoittaja cebic » Su Joulu 03, 2006 16:59

Luppis, onnea yrittäjyyteen!
Ja jos tuntuu, ettei jostain asiasta selviä, niin apuahan on tarjolla valtavasti ympäriinsä. Muista vain tehdä kaikki sopimukset kirjallisena ja kirjata ehdot ja palkat jne ylös ja sitten säilytät kaikki kuitit ja laitat ne HETI kansioon aikajärjestyksessä :)
cebic

Paluu Verotus, palkka, työsuhde