Järjestyksenvalvojien esimies

Keskustelua tapahtumien järjestyksenvalvonnasta.

Valvojat: jampula, pihapoliisi

Järjestyksenvalvojien esimies

ViestiKirjoittaja Päällikkö » Su Heinä 08, 2007 17:50

Tämä keskustelun aloitus liittyy erityisesti järjestyksenvalvontaan yleisötapahtumissa. Majoitus- ja ravitsemisliikkeet ovat luku sinänsä, esittäisin että pysytään ainoastaan tapahtumaturvallisuuden puolella.

Olen mietiskellyt järjestyksenvalvojien esimiesten koulutusta. En tiedä, onko joku muu samaa mieltä, mutta usein oranssiliiviset esimerkiksi festareilla ovat vanhoja tuttuja, tuntevat tapahtuman johtoporukkaa ainakin jollain tasolla tai sitten he ovat muuten kokeneita järjestyksenvalvojia. Pääsääntöisesti esimiehet ovat olleet samoilla kekkereillä useamman kerran töissä, ja näin tuntevat yleisjärjestelyt keskivertoa paremmin. Usein esimerkiksi nyrkkiryhmät, tai millä nimellä nyt halutaankin kutsua, pitävät yllään esimiesliivejä.

Varsinainen kysymys koskeekin näiden oranssiliivisten koulutusta. Valitettavasti täytyy todeta, että toisinaan ainakin omalle kohdalleni on sattunut esimiehiä, jotka eivät juuri tästä hommasta, esimiehenä olemisesta, meinaa selviytyä millään tavalla. En siis yleistä, mutta itse olen havainnut, että johtaminen ei ihan aina mene niin kuin pitäisi.

Millaista koulutusta esimiehet ovat saaneet, tai millaista koulutusta mielestänne pitäisi saada? Varsinaisesta johtamisesta, millaisia menetelmiä ja rakenteita esimerkiksi organisaation suhteen olette tottuneet käyttämään, joko esimiehenä tai rivimiehenä ollessanne? Olen varma, että kokematonkin joukko järjestyksenvalvojia saadaan toimimaan tehokkaasti, kunhan joukkoa johdetaan oikein. Ja toisaalta, tarvittava miesmäärä saattaa pienentyä samalla jonkin verran.

Mielipiteitä, ajatuksia, kommentteja??
Päällikkö

koulutus

ViestiKirjoittaja Kormy » La Heinä 21, 2007 20:34

Mitään ei varsinaisesti vaadita, joten on aiak tapauskohtaista käsittääkseni kirjo ...
Kormy

On esimiehiä ja "esimiehiä"

ViestiKirjoittaja Teenkone » Ma Loka 15, 2007 22:06

Tavallisen rivimiehen silmin ei aina voi ymmärtää niitä valintakriteereitä, joilla valitut henkilöt on asetettu esimiehen asemaan yleisötilaisuuden järjestyksenvalvontaan. Paljolti on tullut vastaan sellaisiakin oranssiliivisiä "esimiehiä", joilla on vain tuo vallanhalu, halu jopa nöyrryttää muita kanssaihmisiään. Tuollaisen kohdalla ei tosiaankaan voida puhua johtamistaidoista. Eikä sellaisen vallanhaluisen alaisena ole miellyttävää ollakaan, mieluimmin sitä ottaa ja vaihtaa firmaa tykkänään, kuin että ryhtyy toisen määräyksestä joksikin pelleksi.

Täällä pohjanmaalla ainakin yksi turva-alan yritys on kouluttanut riveistään oikeita johtajia, jollain maanpuolustuskoulutuksen johtajakurssilla. Johtajanhan tulisikin olla motivoiva ja luotettava, jonka sanaan uskaltaa luottaa, ja jonka sanaa ei tarvitse lähteä kyseenalaistamaan edes omassa mielessään. Sillä onhan sellaisiakin esimiehiä, jopa itsekin olen sellaisen kohdannut, joka on valehdellut alaisilleen jopa viranomaismääräyksissä.

Turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon suorittaneelle syntyy tuo tarvittava johtajuustaito, ainakin teoriassa. Mutta jospa johtajaksi synnytään tai kasvetaan kokemuksen kautta, miten lie tuon kanssa on?
-pohjalaaset on suoraselkäisiä mutta sitäkin suorasanaisempia
Teenkone

ViestiKirjoittaja JV78 » Pe Touko 23, 2008 22:06

"Turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon suorittaneelle syntyy tuo tarvittava johtajuustaito, ainakin teoriassa"

Heh..."ainakin teoriassa" on aikas hyvä lisäys, sillä tuon kyseisen koulutuksen itsekin käyneenä voin sanoa, jotta ollaan melkoisen kaukana jv-esimiestehtävistä koulutuksen missään kohdassa. Ja toisekseen koulutuksenhan tarkalleen ottaen tällaisessa näyttöpohjaisessa tulisi olla sellainen, että tiedot olisivat jo valmiina ja osoittaisit ammattitaidon näytöillä. Totuus nyt kyllä on se, että sellaista besser-wisseriä nyt tuskin löytyy joka painaisi kaikki 5 vaadittua osioita läpi käymättä juuri lähipäivillä, ovat aikas arvokasta tavaraa ne että tiedät mitä on kokeissa edessä. Noh, itse tveat nyt ei liity tähän sikäli aiheeseen, kunhan totesin.

Ihan noin yleisesti tuosta jv-esimies puolesta kuitenkin, että jos eivät lainkohdat ole juuri muuttuneet (en ole nyt tarkastanutkaan mikä on viime tilanne, oletan ettei ole suuria muutoksia tullut) niin itse asiassahan POLIISI on se joka määrää asetettavaksi tietyn määrän järjestyksenvalvojien esimiehiä (jos todella ovat esimiehiä, eivätkä vain muuten tittelillä ilman merkitystä) tapahtumiin ja tilaisuuksiin JOS niin katsoo aiheelliseksi. Tietenkin voi ehdottaa turvallisuussuunnitelmia tehdessä tai muutenkin, että tapahtumalla olisi järjestäjien mielestä hyvä olla myös esimiehiä eikä vain perus keltaliivejä.

Elikkäs sikäli aina jos poliisi ei ole määrännyt tai ohjeistanut, että jv-esimiehiä on oltava tapahtumassa, jokainen oranssiliivi järjestäjän sukulaismies joka hippaloi paikalla, on väärin asustautunut sikäli ja ei ole todellinen esimies. Kyllä poliisi joskus on näihin puuttunutkin ja todennut, että vaihdapas sinäkin nyt päällesi ihan samanlainen keltaliivi kuin kaikilla muillakin, täällä ei ole esimiestä asetettuna.

Eihän tuohon nyt läheskään aina puututa vaikka huomattaisiinkin, mutta jos nyt tapahtuma/tilaisuus on muutenkin vaikeaa ja vielä epämääräistä itseasetettua esimiesporrasta, järkkäriasiat vähän sekaisin ja ei oikein pakka meinaa pysyä hallussa, voidaan vallan hyvin alkaa vähän etsiä epäkohtia. Silloin kyllä mm. juuri oranssit liivit jotka ovat vain ns. itse päälle vetäistyjä ja ilmoittaen jotta minä olen sitten pomo, saavat helposti kyytiä.
JV78

Paluu Järjestyksenvalvonta tapahtumissa