JV-tekstiilit

Keskustelua järjestyksenvalvojien varusteista

Valvojat: jampula, pihapoliisi

JV-tekstiilit

ViestiKirjoittaja IMP » Ma Marras 27, 2006 22:16

Saisiko jostakin valmiina mustaa, pitkähihaista kauluspaitaa, jossa selässä keltainen teksti? Vai tarviiko teettää itse jossakin...

Eli mulla tosiaan hakusessa kyseinen paita, jos tiedät mistä saa, niin laitapa linkkiä, kiitos. Ettei aihe tähän kaadu, niin nimesin tämän näin yleispätevästi, että muutkin voi kysellä haluamiensa rytkyjen perään.
IMP

Re: JV-tekstiilit

ViestiKirjoittaja jyri » Ma Marras 27, 2006 22:21

IMP kirjoitti:Saisiko jostakin valmiina mustaa, pitkähihaista kauluspaitaa, jossa selässä keltainen teksti? Vai tarviiko teettää itse jossakin...

Eli mulla tosiaan hakusessa kyseinen paita, jos tiedät mistä saa, niin laitapa linkkiä, kiitos. Ettei aihe tähän kaadu, niin nimesin tämän näin yleispätevästi, että muutkin voi kysellä haluamiensa rytkyjen perään.

Etupuolella olisi hyvä myös olla keltaisella "tarrakiinnityksellä" Järjestyksenvalvoja ja sama ruotsiksi.
jyri

ViestiKirjoittaja IMP » Ma Marras 27, 2006 22:31

jyri kirjoitti:Etupuolella olisi hyvä myös olla keltaisella "tarrakiinnityksellä" Järjestyksenvalvoja ja sama ruotsiksi.

No meinasin ton muovin tökätä rinnuksiin.
Mutta ihan sama, saahan siinä olla rinnuksessa tarra/teksti, se selkäteksti tässä kuitenkin oli se pääpointti.
IMP

ViestiKirjoittaja Mustakyy » Ke Marras 29, 2006 14:01

IMP kirjoitti:Saisiko jostakin valmiina mustaa, pitkähihaista kauluspaitaa, jossa selässä keltainen teksti? Vai tarviiko teettää itse jossakin...

Käsitinkö oikein, että jotkut järjestyksenvalvojat käyttävät vieläkin mustia paitoja/takkeja, joissa on järjestyksenvalvojan tunnukset myös selässä??? Ja älä vaan sano että kyseessä on vielä jonkun "ammattimaista" jäjestyksenvalvontapalvelua tuottavan yrityksen järjestyksenvalvojat?!
Mustakyy

ViestiKirjoittaja IMP » Ke Marras 29, 2006 15:08

Mustakyy kirjoitti: Käsitinkö oikein, että jotkut järjestyksenvalvojat käyttävät vieläkin mustia paitoja/takkeja, joissa on järjestyksenvalvojan tunnukset myös selässä??? Ja älä vaan sano että kyseessä on vielä jonkun "ammattimaista" jäjestyksenvalvontapalvelua tuottavan yrityksen järjestyksenvalvojat?!

No mitäs vikaa siinä on? Jos sinulla on jotain tietoa asiasta, jota minulla ei ole, niin voisitko jakaa tietosi, etkä tulisi tänne esiintymään mahdollisimman typerästi?
IMP

ViestiKirjoittaja gottfrid » Ke Marras 29, 2006 16:38

Mustakyy taitaa tarkoittaa tätä:

Kokoontumislaissa (530/1999), ulkoilulaissa (606/1973), merimieslaissa
(423/1978) sekä majoitus- ja ravitsemisliikkeistä annetussa
asetuksessa (727/1991) tarkoitetuissa järjestyksenvalvontatehtävissä
järjestyksenvalvojan on käytettävä tunnuksena joko tunnistelaattaa
tai tunnisteliiviä. Järjestyksenvalvojan toimialueen sijaintipaikan poliisilaitos
voi tarvittaessa määrätä, kumpaa edellä mainittua tunnusta
järjestyksenvalvojan on käytettävä.
Tunnukseen on merkittävä sanapari ”JÄRJESTYKSENVALVOJA –
ordningsvakt” tai ”ORDNINGSVAKT – järjestyksenvalvoja”. Tunnukseen
saadaan tarvittaessa merkitä järjestyksenvalvojan asemaa
osoittava englanninkielinen sana ”security”, jonka sijasta voidaan
käyttää kokoontumislain mukaisissa urheiluun liittyvissä yleisötilaisuuksissa
sanaa ”steward” Järjestyksenvalvojan toimialueen sijaintipaikan
poliisilaitos voi tarvittaessa määrätä järjestyksenvalvojan käyttämään
tunnuksessa englanninkielistä järjestyksenvalvojan asemaa
osoittavaa tekstiä. Järjestyksenvalvojan asemaa osoittavat sanat
voidaan jakaa tunnuksessa useammalle riville. Mahdollinen englanninkielinen
järjestyksenvalvojan asemaa osoittava sana tulee sijoittaa
tunnuksessa tässä momentissa säädetyn sanaparin alapuolelle.
Järjestyksenvalvojan asemaa osoittavan tunnuksen tekstin tulee olla
havaittavissa selvästi. Tunnuksessa ei saa olla kuvaa tai tekstiä,
joka heikentää järjestyksenvalvojan asemaa osoittavan tekstin havaittavuutta
tai jota on pidettävä tilaisuuteen sopimattomana. Järjestyksenvalvojan
toimialueen sijaintipaikan poliisilaitos voi tarvittaessa
kieltää tunnuksessa olevan kuvan tai tekstin käyttämisen, jos kuva tai
teksti haittaa järjestyksenvalvojan asemaa osoittavan tekstin havaittavuutta
taikka kuvaa tai tekstiä on pidettävä tilaisuuden luonteeseen
sopimattomana. (Ajvt 1 §

Jotta asua olisi pidettävä säännöksessä tarkoitettuna tunnisteliivinä sen tulisi
täyttää tunnisteliivin väritykselle (pohjaväri ja tekstin väri) sekä tekstille ja niiden sijoittelulle
säädetyt edellytykset. Näiden edellytysten täyttyessä esimerkiksi paitaa
tai takkia voitaisiin pitää säännöksessä tarkoitettuna tunnisteliivinä. Säännös ei siten
mahdollista esimerkiksi pohjaväriltään mustan takin pitämistä järjestyksenvalvojatehtävissä
siten, että takin rintamuksessa ja selkämyksessä on järjestyksenvalvojan
asemaa osoittavat tekstit.

Eli näin...
gottfrid

ViestiKirjoittaja IMP » Ke Marras 29, 2006 19:26

Jees. Eli jos nyt tulkitsen oikein, niin voin pitää tuollaista paitaa, jos minulla on JV-laatta rinnuksissa? Niinkuin olin sen aikonutkin.

Tuli tuossa täpötäydessä baarissa laatan kanssa pyöriessä vaan mieleen, että paidassa olisi ihan hyvä olla teksti selässä. Jos ei JV-teksti, niin olkoon vaikka staff. Joten, kiitos nyt kaikille osallistuneille, mutta saako niitä paitoja mistään? :D
IMP

ViestiKirjoittaja IMP » Ke Marras 29, 2006 19:39

Jatkan vielä, että olen kyllä lukenut tuon tekstin, eikä omassa tapauksessani ole kyse tunnisteliivistä, vaan tosiaan laatan kanssa toimimisesta. Itse tulkitsin tuon niin, ettei tekstille selässä ole estettä. Tulkinta-apua otan toki mielelläni vastaan, mutta asiallista, kiitos.

Tunnisteliivin omistan, mutta se tuntuu ravintolaan "ylimitoitetulta"; miellän sen ulkoilma-asuksi, laatta taas turhan "epäviralliselta" siinä mielessä, että se ei näy taakse.
Olisi mukavaa että ihmiset tunnistaisivat/löytäisivät minut takaapäin nähdessään helposti.
IMP

ViestiKirjoittaja hps » Ke Marras 29, 2006 23:28

En oikein usko että saa suoraan valmiina mistään, koska sellaiselle ei pitäisi olla juurikaan menekkiä. Mutta teetettyä saa kyllä varmasti.
Kyoshi-Storesta olen saanut college-paitoja, joiden selässä on Security-teksti. T-paitana sellaisia saa joka marketista. Mustaa kauluspaitaa ei ole tullut vastaan, kysellä voi tietysti alan liikkeistä mutta voi olla että halvimmaksi tulee hankkia muutoin sopiva paita ja marssia lähimpään "Me-Painetaan-Sun-Valokuva-Sun-Paitaan"-firmaan. Tosin yleensä niiden paikkojen tekniikka ei taida oikein sopia tummapohjaisille asusteille, mutta voi olla väärässä.

Älä painata "järjestyksenvalvoja"-tekstiä paidan selkään. Syy selviää kun lukee yhä eduskunnassa vireillä olevan hallituksen esityksen JV-lain muuttamiseksi. Paidasta tulisi äkkiä laiton, jopa laatan kanssa käytettynä.

Security-tekstin ei pitäisi haitata, vaikka Tavy niin kovasti koettaa esittääkin. "Staff" ei haittaa ainakaan, tai "Turvallisuus", "Safety", "Poke" jne. Sellainen + laatta rinnassa on ihan pykälien mukainen.
hps

ViestiKirjoittaja IMP » Ke Marras 29, 2006 23:57

Kiitos hps! Tämä auttoi paljon. =)
IMP

ViestiKirjoittaja PPa » La Joulu 02, 2006 5:33

hps kirjoitti:Älä painata "järjestyksenvalvoja"-tekstiä paidan selkään. Syy selviää kun lukee yhä eduskunnassa vireillä olevan hallituksen esityksen JV-lain muuttamiseksi. Paidasta tulisi äkkiä laiton, jopa laatan kanssa käytettynä.

Miten niin vireillä olevan?Sehän on jo hyväksytty 24.11.
PPa

ViestiKirjoittaja hps » Su Joulu 03, 2006 19:20

PPa kirjoitti:olevan?Sehän on jo hyväksytty 24.11.

Joo, tiedän, mun moka... Ei tule joka päivä tarkistettua tilannetta :)
hps

Paluu Varusteet