Voimankäyttökurssi ja uusi laki?

Keskustelua voimankäytöstä ja hätävarjelutilanteista.

Valvojat: jampula, pihapoliisi

Voimankäyttökurssi ja uusi laki?

ViestiKirjoittaja jakelaho » Su Tammi 07, 2007 11:19

Hei kaikki,

vääntäkääpä joku minulle vaikkapa rautalangasta ajan kuluksenne miten asia on...

Jos käy nyt voimakäyttökurssin, pitääkö kurssi käydä jossakin vaiheessa uusiksi esim. kaasuluvan voimassa pitämiseksi? Olen kuullut turhan monta versiota ja huhua, onko tästä edes olemassa vielä varmaa tietoa?

. :?
jakelaho

Re: Voimankäyttökurssi ja uusi laki?

ViestiKirjoittaja hps » Ma Tammi 08, 2007 11:32

jakelaho kirjoitti:Hei kaikki,

vääntäkääpä joku minulle vaikkapa rautalangasta ajan kuluksenne miten asia on...

Jos käy nyt voimakäyttökurssin, pitääkö kurssi käydä jossakin vaiheessa uusiksi esim. kaasuluvan voimassa pitämiseksi? Olen kuullut turhan monta versiota ja huhua, onko tästä edes olemassa vielä varmaa tietoa?

. :?

Miksi kuunnella huhuja? Lue tuleva lakiteksti, sillä se selviää.

No, lyhyt vastaus: Kyllä pitää uusia, 31.3.2007 jälkeen. Ellei se sitten ole jo valmiiksi vartijan kaasusumutinkoulutus.

Pitkä vastaus: Vanhat JV-voimankäyttökurssit mitätöityvät 31.3.2007. Sen jälkeen pitää kaasua kantavalla JV:llä olla käytynä vartijan erityisen voimankäytön kaasusumutinkoulutus (ja luonnollisesti yleinen osa ennen sitä). JV-kortti pitää myös uusia, tai pikemminkin hankkia siitä kaksoiskappale. Saa kortin uusiakin, mutta silloin tulee lisäksi käydä vähintää 8 tunnin kertauskoulutus (jos JV-peruskurssi on käytynä nykyisen eli kohta "vanhan" lain aikana).
Tosin JV-lakiuudistus ei ole vielä astunut voimaan, mutta oletettavasti se astuu voimaan tammikuun aikana tai lopussa.

Jos haluat vielä pidemmän ja perusteellisemman vastauksen, kannattaa osallistua johonkin tiedotus- / täydennyskoulutukseen asiasta (ainakin Turussa on sellaisia).
hps

ViestiKirjoittaja laho » Ke Tammi 10, 2007 16:59

Täytyi ottaa itselle uusi tunnus, kun aikaisempi lopetti toimintansa. Näyttää että olisin kirjautuneena, mutta ruutu näyttää vaan "critical error"-viestiä eikä samalla selainmerkillä pääse foorumille MILLÄÄN tunnuksella. :-( Valvoja ei ole viitsinyt vastata asiaan mitään... VINK! :-/ Voisi luulla että useampi lopettaa koko foorumin käytön jos täytyy ladata koneelleen uusi selain pelkästään tätä varten...?

Mutta asiaan:

hps kirjoitti:

Miksi kuunnella huhuja?

Vanhat JV-voimankäyttökurssit mitätöityvät 31.3.2007. Sen jälkeen pitää kaasua kantavalla JV:llä olla käytynä vartijan erityisen voimankäytön kaasusumutinkoulutus (ja luonnollisesti yleinen osa ennen sitä).

Joo, soittelin vaan kurssin pitäjälle ja sain hänen puheistansa ihan eri käsityksen kuin minulla oli aikaisemmin (ja tämän tekstin perusteella). Olin ymmärtävänäni myös että esim. kaasulupa olisi voimassa viisi vuotta jos sen hakee ennen lain voimaantuloa, joka tapahtuu vasta myöhemmin keväällä.

Täytyy kai oikeasti mennä johonkin infoon, eivät taida polliisissakaan tietää miten homma loppujen lopuksi oikein tulee menemään...

:o :)
laho

ViestiKirjoittaja hps » To Tammi 11, 2007 10:08

laho kirjoitti:Olin ymmärtävänäni myös että esim. kaasulupa olisi voimassa viisi vuotta jos sen hakee ennen lain voimaantuloa, joka tapahtuu vasta myöhemmin keväällä.

Kaasulupa onkin voimassa sen aikaa mitä kaasulupaan on merkitty. Ei pidä sekoittaa keskenään JV-korttia ja kaasusumutinlupaa.

Tällä lakimuutoksella ei ole mitään vaikutusta kaasusumutinlupaan, ainoastaan JV-korttiin ja sitä myötä oikeuteen kantaa kaasua voimankäyttövälineenä JV-työssä. Kuten ennenkin, pitää olla molemmat. Siis kaasusumutinlupa JA merkintä JV-kortissa lain vaatiman koulutuksen suorittamisesta. Jälkimmäinen on siis se joka muuttuu.
hps

Paluu Voimankäyttö ja hätävarjelu